27 juni 2014

Mammas grönkålssoppa!

Hallå på er! Hur har ni det i sommar Sverige? Här skiner solen och molnen tornar upp sig om vartannat. Dessutom blåser det en hel del, men så är det för det mesta i Helsingborg :)

För er som följer mig på Instagram så såg ni säkert för ett tag sedan att jag lade ut en bild på en soppa. Det var min mammas grönkålssoppa. Och jag vet att det inte låter speciellt gott med grönkålssoppa men för mig väcker det ljuva barndomsminnen. Det var en av mina absolut favoriträtter när jag var liten (det och skrubba) och man tänkte inte överhuvudtaget på att det lät "äckligt" med grönkål.
Skulle jag servera grönkålssoppa här hemma och berätta vad den innehöll så skulle det frynas ordentligt på näsan hos mina barn, ja, jag tror faktiskt de flesta barn hade gjort det. Grönkål! Va??
Dessutom ska man ha frikadeller i (kokta köttbullar). Mmmmm säger jag. Bläää säger barnen. Inte för att dom har smakat utan förmodligen för att det inte låter gott.

Grönkål innehåller en hel del nyttigheter. Väljer du fryst grönkål, som i många fall är bättre än färsk OM den frysta är svensk, så innehåller den 2,3 g kolhydrater /100 gram. Den innehåller också fibrer, vitamin B6, vitamin C, vitamin E, järn, kalcium och selen. Bara en massa nyttigheter för din kropp!

Här har du receptet på min mammas grönkålssoppa med frikadeller!

Ca 4 portioner

1 liter vatten
2 köttbuljongtärningar
1 paket djupfryst hackad grönkål
lite mjöl till redning

köttbullar av fläsk- eller blandfärs (råa)


Häll i vattnet i en lagom stor gryta och sätt igång värmen. Lös upp buljongtärningarna i vattnet och tillsätt grönkålen. När grönkålen smält häll i lite redning (vatten blandat med lite mjöl). Läggi frikadellerna (dom råa köttbullarna) som får småkoka tills dom är klara (dom är klara när dom flyter upp till ytan).
Klart!

Grönkålssoppa med fröknäcke och ett glas citronvatten


Så enkelt att jag kanske ska testa själv nästa gång :) (fast mammas kommer alltid vara bäst)

Jag hoppas ni testar denna supergoda soppa TROTS grönkålen :)


Må gott! / J







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar