24 juni 2014

Lövbiffsrullader och cosmopolitancoleslaw!

En av mina favoritgrönsaker är helt klart paprika. Framförallt röd och gul paprika. Det som är så bra med paprika är att det är så användbart på så många sätt. I sallader, som snacks med dippa, att grilla, i färskost och som ajvar. Och just färskost med paprikasmak och ajvar använde jag häromdagen när jag gjorde en rätt med lövbiff. Och ni förstår ju själva att det kunde ju inte bli annat än goooootttt!!!


2-3 portioner

5 lövbiffar
1/2 burk Cantadou paprika
1 bit mozzarella
1 dl stark ajvar
3 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 dl 3% mjölk
salt
peppar
paprikapulver
smör att steka i


Sätt ugnen på 200 grader. Peppra och krydda ena sidan med peppar och paprikapulver. Bred cantadou osten på samma sida. Skiva mozzarellaosten och placera skivorna längst upp på lövbiffarna. Rulla ihop lövbiffarna med start vid mozzarellan men försök att vika in kanter av lövbiffen i början så mozzarellan täcks helt på sidorna och inte smälter ut. Smältsmöret och bryn lövbiffsrulladerna runt omkring för att sen placera dem i en ugnsfast form.
Vispa ur pannan med grädden för att sen hälla i ajvarn, creme fraichen och mjölken och låtallt koka ihop. Smaka av med salt och peppar, häll såsen över lövbiffarna och sätt in i ugnen. Låt gå 30-35 minuter och om såsen inte täcker rulladerna helt så vänd på dem ett par gånger.





Till detta serverade jag en coleslaw. Men jag har blivit lite trött på vanlig coleslaw så jag gjorde en variant på cosmopolitansallad och rödlök istället som kändes så mycket fräschare.




2-3 portioner

1/2 huvud comopolitansallad som är strimlat
1/2 rödlök som skivas i tunna ringar
1 liten vitlöksklyfta
1 msk majonnäs
1 msk creme fraiche
1 tsk Dijon senap
svartpeppar

Blanda alla ingredienser och riv i vitlöksklyftan. Smaka av med svartpeppar. Låt gärna stå ett litet tag i kylen innan den serveras.



Jag kan tänka mig att denna coleslaw är precis lika god till sommarens grillade rätter :)


Nä, nu ska jag smyga ner i källaren i vårt gästrum med "paddan" för att kolla ett (eller två) avsnitt av "Orange is the new black". Har ni sett det? Om inte så gör det!

Må gott! / J



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar