24 november 2014

Lowcarb morotsbröd!

VAB med liten kille (kanske inte så liten men när man inte mår bra så blir man lätt liten och klen ) och då passar jag på att baka.

Detta receptet modifierade jag fram i förra veckan men jag hann varken ta bilder eller lägga ut det på bloggen så det fick helt enkelt bli en repris idag.
Det gör mig dock ingenting för det blev riktigt, riktigt gott och jag bakar det gärna igen.


Brödet blir ganska litet och man får ut ca 15 mindre skivor. Dock är det väldigt kompakt och två skivor med pålägg blir man lätt mätt på (iallafall jag!)



6 ägg
2 dl rivna morötter
1 dl kokos mjöl
1 1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl linfrön
1/2 dl solroskärnor
2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt



Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen riktigt fluffigt och tillsätt morötterna som ska vara urkramade från vätska. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt i äggsmeten. Blanda ihop allt väl och tryck ner smeten/degen i en form som är klädd med bakplåtspapper. Låt gå i ugnen i ca 35 minuter i nedre delen av ugnen. Håll koll så det inte bränns och lägg i så fall på en bit ugnsfolie.
Ta ut ur ugnen, lyft upp brödet på ett galler (utan pappret) och låt svalna.
Smaklig spis!




Nybakat bröd med Arbogas leverpastej och smörgåsgurka. MUMS!!!




Jag måste faktiskt berätta för er att jag har smygstartat julen är hemma. Adventsljusstakarna och fönsterstjärnorna är på plats, likaså dörrkransen som jag själv har gjort med mina mamsellväninnor :)

Dessutom surfar jag runt på nätet för att kolla recept och hämta inspiration till julrecept som jag vill testa och dela med mig av. Och faktum är att jag känner att julkänslan börjar att infinna sig så smått.

Love it!!!

Må gott! / J

1 kommentar: