2 januari 2014

Årets första recept blev en tiopoängare!

Hallå där hemma! Hur går det för er? Kommit igång med träningen och känner er taggade med kosthållningen?
För min egen del får jag ta det lite lugnt med träningen då jag har haft ont i min nacke i några veckor. Jag har haft en förkylning och jag tror att det har något samband.
Jag var dock ute och spelade lite basket med min yngste son på gatan, mest för att komma ut och få frisk luft. Annars har man en tendens att fastna i soffan speciellt om det är nyårsdagen :)

Lite middag lyckades jag svänga ihop och riktigt, riktigt gott blev det!
Kreolsk gryta som jag serverade blomkålsris till. Gott!!!

4-6 portioner

600 gram fläskfile´
2 stora kryddstarka korvar med hög kötthalt
100 gram syltlökar och 1 dl av spadet
1 strimlad röd paprika
1 strimlad grön paprika
1 dl hackad ättiksgurka
5 dl vispgrädde
1 dl chilisås (icas "ett gott liv" är bäst)
1 tsk torkad timjan
1 tsk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
salt och peppar
smör att steka i


Slanta korvarna och stek dem på medelstark värme så dom får lite färg. Ta upp ur stekpannan och tillsätt lite smör som smälter. Lägg i fläskfilen som ska vara putsad och skuren i större strimlor, tillsätt kryddorna. Lägg över allt i en gryta och häll på grädden, chilisåsen, syltlöken och spadet. Låt allt puttra i cirka 10-15 minuter. Tillsätt paprikan och gurkan och låt allt gå ca 5-10 minuter till. Smaka av med salt och ev mer kryddor.

Eftersom det är syltlök med i rätten så får man säga att den passar den som äter en liberal LCHF kost. Det går givetvis att utesluta men tappar en del av sin specifika smak. Syltlök innehåller 18,7 gram kh/100g vilket blir 4.67 g kh per person om man delar det på 4 personer.





Jag älskar grytor för det är så enkelt att göra och det blir så mustig, god smak när allt får stå och puttra.


Må gott / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar