5 januari 2014

Tips till Tacon och en inspirationssaga!

I höstas fick jag ett SMS av en gammal kollega och vän. Hon skrev att hon hade börjat med LCHF och behövde ha lite efterrätts tips då hon skulle bjuda hem folk på middag.
Jag blev givetvis jätteglad att hon kontaktade mig, inte bara för receptets skull utan för att hon valde att anförtro sig till mig.
För ni som har LCHF som kost och livsstil har säkert träffat på dom som inte ser på LCHF med blida ögon direkt, utan mer än gärna talar om hur igenkorkade era artärer blir, att ni kommer att bli tröga för att hjärnan inte får några kolhydrater och att det är ju bara vätskan i kroppen som försvinner och inte fettet. Eller så kanske ni har träffat på dom som inte säger något men ni känner att det kostvalet ni har gjort inte faller dom i smaken.
Just av den anledningen kände jag mig hedrad att hon valde att kontakta mig.

Jag har under hösten följt henne veckovis och försökt att peppa och uppmuntra henne, ge henne tips när det gått trögt och berömt henne när hon har klarat ett "hinder".
Hennes mål var att gå ner 10 kilo till julen (på 3 månader) och när hon ställde sig på vågen häromdagen så hade hon nått sitt mål!!!
Såååå grymt bra jobbat!
I förra veckan bestämde vi att vi skulle ta en fika (som idag) och det var en fräsch, pigg och glad tjej som mötte mig.
Hon berättade att hon mådde så bra, att hon aldrig var "krånglig" i magen och det märktes att hon var glad och nöjd över det kostval hon hade gjort. Hon har en stöttande familj och vänner och när man har bestämt sig för att man vill förändra sitt sätt att leva och äta så betyder det jättemycket.
Hennes nästa mål är att gå ner ytterligare 10 kilo till midsommar, och av det jag såg och hörde idag så är jag övertygad att hon kommer att lyckas :)))
En liten inspirations saga!


Från det ena till det andra så ska ni få ett litet tips till era Taco middagar.
Idag när vi var och handlade så såg jag en salladssort som jag aldrig sett förut. Den hette Cosmopolitan sallad. Det som tilltalade mig var formen på salladen. Endiveformade, hårda, långa blad. Perfekt form att fylla tacos i. Att det sen var en både söt, krispig och pepprig smak gjorde inte saken sämre. Förut har jag fyllt paprikor med tacomat men det blir väldigt mycket paprikasmak. Detta var ett mycket bättre alternativ :)

 
Här är ett vegetariskt alternativ med guacamole, tomat, gurka, jalapeños, tacosås och jordnötter (ja, det är riktigt, riktigt gott med jordnötter till!)
 
 
 
 
Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar