13 oktober 2013

Plankstek a la LCHF!

Jag har länge varit sugen på plankstek. Ni vet den där klassikern från 80-talet. Så idag när vi var och handlade så införskaffade jag mig 4 plankor med tillhörande underlägg. Jag hade redan köpt en bit entrecote så det fick bli idag den skulle användas.
Till killarna (barnen) vågade jag inte chansa med blomkålsmos men jag och Daniel valde det istället för potatismos. Hemmagjord bea såklart och den obligatoriska tomathalvan.
Barnen tyckte det var annorlunda och kanske lite spännande att äta från en träbit och dom gjorde sitt yttersta för att verkligen gilla maten. Smakade på allt och åt upp det som dom tyckte var gott.
Min och Daniels planka var renskrapade och vi åt även upp dom sista köttbitarna som killarna lämnade.
Det är ju lite "meckigt" med planka men väl värt det! Så här gjorde jag:

4 portioner

800 gram entrecote i bit
1 blomkålshuvud
Bearnaisesås , köpt eller hemlagad
2 msk creme fraiche
2 tomater
Smör och olivolja att steka i
Salt och svartpeppar


Se först till att plankorna är inoljade och brända. Olja i olivolja och bränn av dem i 10 min på 250 grader. Koka blomkålen i lättsaltat vatten i ca 10 min. Häll avvattnet och låt ånga av i några minuter. Mixa blomkålen med stavmixer, blanda i creme fraiche och smaka av med salt och vitpeppar.
Skiva upp köttet i 4 lika stora skivor. Smält smör och olivolja i stekpanna på ganska hög värme. Lägg i köttet när smöret har smält och "tystnat". Stek 3-4 minuter på varje sida och salta och peppra efteråt. Det är viktigt att inte salta innan man lägger i köttet i pannan då saltet drar vätskan ur köttet. Lägg köttet på en tallrik i några minuter. Dela tomaterna och placera i ena hörnet på plankan. Fyll en spritspåse med moset (annars kan man klicka ut moset om man vill).
Lägg upp vars sin köttbit på plankorna. Spritsa eller klicka ut moset runtomkring. Häll på sås innanför moset, vid sidan om köttet. Sätt in plankorna i ugnen 10-15 minuter i ugnen på 225 grader.
Färdigt!





Denna planka blev ju ganska traditionell men man kan ju göra med både kyckling och lax. Det enda som var synd med dagens middag var att den var så god att det inte blev någon matlåda till imorgon :)))

Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar