15 oktober 2013

Fiskpinnar the LCHF way!

Tjeeeeena! Mår ni bra? Tisdagkväll och veckan är verkligen igång. Dessa två första dagar på jobb har vi flyttat runt på en massa jackor och jag kan berätta att det är ett tungt jobb.
Man tänker inte på det så mycket när man är igång men nu, när det är kväll och middagen är i magen och allt är undanstädat och man har tid att känna efter, då kommer tröttheten.
Och apropå middag, jag hade två paket torsk i frysen som åkte upp på tining i morse. Jag har gått och funderat under dagen vad jag ska hitta på med dem och bestämde mig för att jag skulle göra fiskpinnar. Jag tror dom flesta vet att fiskpinnarna du hittar i frysdisken inte är så bra middagsalternativ då "köttet" egentligen består av "leftovers" från dom fina, tillskurna bitarna. Brödpanering med tillsatsämnen runtomkring gör ju inte pinnen speciellt nyttigare. Då vågar jag nog påstå att mina är både godare OCH nyttigare.
Det mest udda med mina fiskpinnar är nog paneringen som består av mixade fläsksvålar, eller fläskasvääääär som vi i Skåne säger, och pofiber. Det som är bra med att panera i fläsksvålar är att man behöver inte salta då svålarna har en naturlig sälta i sig. Så här gör du "mina" fiskpinnar:

4 portioner

2 paket torskfile´ a` 300 gram
75 gram naturella fläsksvålar
1 dl pofiber
1 uppvispat ägg
Rapsolja och smör att steka i
Svartpeppar


Sätt ugnen på 150 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsform. Mixa svålar och pofiber till ett fint mjöl. Skär upp torskblocken i vars 6 bitar. Vänd först i det uppvispade ägget och sen i "mjölet". Smält smör och olja tillsammans i en stekpanna på ganska hög värme. Lägg ner fiskbitarna i pannan när smöret tystnar och stek bitarna på alla 4 sidor ca 1 minut per sida. Lägg ner bitarna i ugnsformen, sätt in dom i ugnen och låt gå färdigt i ca 10 minuter.




Jag serverade mina med blomkålsmos, en kall sås på creme fraiche, matlagningsyoghurt, majonnäs och dill. En citronklyfta och lite gurka fick också hänga med på tallriken.


Nu sitter jag här med beslutsångest! Ska jag kolla på Veckans brott och Project Runway eller landskamp Sverige - Tyskland? Vad väljer ni?

Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar