17 oktober 2013

Supersnabb och supergod efterrätt!

Kommer ni ihåg att jag i ett tidigare inlägg skrev om hur man skapar sig matvanor till olika tillfällen? Som t.ex att man äter fisk på tisdagen, ärtsoppa på torsdagen, lördagsgodis är också en typ av matvana kopplad till ett visst tillfälle, men även som att man måste äta något när man går på bio (gärna popcorn) osv.
Igår dök det upp ett sånt tillfälle för mig när jag kände att jag bara MÅSTE ha något gott att stoppa i munnen. Vad kan det då vara som framkallade detta begär? Jo, Greys anatomy!
Gillar ni också det programmet? För mig är det en av dom heligaste stunder i veckan.

Vad skulle jag då äta? Då kom jag att tänka på när jag gjorde äpplekaka och smörstekte äppleklyftor med kanel. En av klyftorna fick inte plats i kakan så jag stoppade den i munnen och då slog det mig hur gott det måste smaka tillsammans med lite vispgrädde.
Så det fick det bli!!!


Så här gjorde jag:

1 portion

1 äpple (skalat och klyftat)
riktigt smör att steka i
kanel
sötströ (om man vill)



Smält smöret utan att det tar färg på medelstark värme. Stek äpplet i ca 5-10 minuter, beroende på hur tjocka klyftorna är, pudra över kanel och sötströ efter ett par minuter. Häll upp på tallrik och låt svalna tills dom är ljumna.

Servera med lättvispad grädde som är smaksatt med lite vaniljpulver.




Snabbare än såhär kan man nog inte slänga ihop en efterrätt :)
 
Det ska tilläggas att detta är ingen rätt som passar den som äter strikt LCHF.
 
 
 
Må gott! / J
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar