13 oktober 2013

LCHFfudge, IGEN!!!

Hej alla! Har ni en skön helg? Själv sitter jag vid min favoritplats i köket, vår köksö, med ett glas rykande kaffe och lite tända ljus :) Mysigt! Här märks det att hösten har kommit, det blir liksom mörkare inomhus och en lite kallare känsla. Då är det så härligt att tända lite ljus här och var i huset.

Detta ljuset med höstmotiv hittade jag på Ica Maxi för endast 10 kr! Visst är det fint?

Kommer ni ihåg chokladfudgen som jag gav er recept på? Jag kan berätta att domslank ner väldigt snabbt och lätt här hemma. Dessutom fick jag en massa ideer på olika smaksättningar till fudgen. Och eftersom det blev helg och man gärna vill ha något gott till helgen så ställde jag mig i köket och laborerade ännu en gång. Denna gången blev det fudge med smak av pepparkaka! Oh....my...GOD!
Det är definitivt INTE sista gången jag gör den smaksättningen på fudge. Vill ni ha receptet? OK!

Ca 20-25 bitar

2,5 dl grädde
50 g smör
2 msk ICA sötströ
1 nypa salt
1 krm vaniljpulver
1 tsk akaciahonung
1 tsk mald kardemumma
1 tsk kanel

Häll alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka upp på ganska hög värme för att sen sänka till låg värme. Låt smeten småputtra i ca 30 minuter. Klä en form med bakplåtspapper och häll i smeten. Ställ in i kylen för svalning någon timme. Lägg på plastfolie över formen och ställ in i frysen i ytterligare en timme. Ta ut, skär upp och njut!




Idag ska jag försöka mig på att göra plankstek. Klassiker från 80-talet :) Blir det bra så lär vi synas här igen idag. Tills dess:
 
 
Må gott!/J
 
 




 
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar