11 oktober 2013

Paprikabiffar med ajvarsås!

Sorry till alla er som hade räknat med att det skulle komma ett recept på smörgåstårta. Mitt samvete sade mig att jag skulle använda mig av det som fanns hemma i kylen. Annars är det ju så lätt att man blir sugen på något, sticker iväg och handlar och rätt som det är har man en massa gammal mat i kylen som man får slänga. Icke speciellt ekonomiskt. Därför får vi vänta med smörgåstårtan. Men det kommer bli av! Lovar!
Annars har jag haft ledig dag idag, och första lediga dagen sen barnen började i skolan. Väldigt skönt måste jag medge. Jag älskar mina barn men ni som har barn vet att barn tar mycket plats (och måste få göra det också, givetvis) men det innebär att det är sällan tyst i huset och man får ytterst sällan någon riktigt lugn tid för sig själv. Så hela förmiddagen hade jag 140 kvm tyst hus, ville inte ens lyssna på radion eller ha på Spotify. Bara knappandet från datorn och surrandet från tvättmaskinen hördes.
Idag har jag lagt till lite fler flikar på bloggen och jag hoppas ni på det sättet lättare hittar dom recept som ni söker :) Och apropå recept, här kommer dagens!

Paprikabiffar med ajvarsås

Ca 6-7 biffar (4-6 portioner)

700 g blandfärs
1/2 röd paprika
2 vitlöksklyftor
3/4 dl vispgrädde till biffarna
1 ägg
1/2 till 1 dl stark ajvar relish
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 msk kikkoman soja
1-2 msk creme fraiche
1 msk dijonsenap
salt, peppar och paprikapulver
smör att steka i

Sätt ugnen på 200 grader.
Finhacka paprikan och vitlöken och stek på medelstark värme så det bara blir mjukt. Blanda färsen med vispgrädden och ägget och tillsätt paprika/vitlöksblandningen. Forma biffar av smeten. Stek biffarna ett par minuter på varje sida, salta och peppra och lägg över i en ugnsfast form. Häll i grädde, mjölk, creme fraiche, soja, dijonsenap och ajvar relshen i en kastrull och låt koka ihop. Smaka av om du behöver mer ajvar, salt och peppar. Tycker du det blir för mycket ajvarsmak men vill ha såsen starkare så kan man tillsätta mer dijonsenap. Salta, peppra och krydda med paprikapulver. Låt koka ihop ca 10 min. Häll såsen över biffarna och in med allt i ugnen i ca 15 min. Jag serverade mina biffar tillsammans med kokt broccoli och en blandad sallad.
Smaklig spis!


 Före ugnen!
 
Efter ugnen!
 

 
Redo att ätas upp!
 
Jag kan berätta att min man gav denna rätten tummen upp, och var glad att det blev mat över så det kunde åka ner i matlådan imorgon.
 
 
Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar