10 oktober 2013

Fudge med smak av chokladtryffel!

Idag är det synd om mig :( Ont i halsen och allmänt trött och hängig. Fast värst är nog halsen! Undviker att svälja och prata då det känns som ett öppet sår. Bläääää!
Men nu ska jag sluta gnälla och dela med mig av ett gott recept istället. Oftast när jag ställer mig och bakar något så är det inte för att jag är sugen på något utan för att jag är sugen på att baka. Förstår ni vad jag menar? Det är alltså inte ätandet jag är intresserad av (även om jag tycker det också är trevligt) utan själva tillverkandet.
Och igår hittade jag ett recept på fudge som jag försökte modellera om så det blev lite mer LCHF vänligt och resultatet blev faktiskt riktigt bra :) För när min man ger tummen upp, med tanke på att han är gammal bagare och konditor, så är det ett gott betyg!
Det blev inte riktig fudge konsistens utan mer som en blandning mellan fudge och tryffel, därav namnet.

Ca 20 bitar (2 cm stora)


2 1/2 dl grädde
50 gram smör
3 msk ICA sötströ
1 krm vaniljpulver eller vaniljessence
1 tsk akaciahonung
1 nypa salt (förhöjer chokladsmaken)
40 gram 70% choklad
1 msk kakao


Lägg i alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och låt allt smälta för att sen koka upp ordentligt. Sänk värmen. Låt smeten sjuda i ca 30 minuter tills smeten är tjock. Stjälp upp smeten i en form eller skål som är bakplåtspappersklädd eller smord med en neutral olja. Ställ in i kylen på svalning. När smeten är sval så lägg plastfolie direkt på smeten (viktigt att det inte blir luftfickor då det isf kommer bildas kristaller) och ställ in i frysen i någon timme tills den har stelnat helt.
Skär upp och förvara i kylen.




Supergott till kaffet men förmodligen kommer det även fungera fint som julgodis :) Man kanske skulle testa med lite chili på, eller flingsalt, eller hasselnötter, eller rostade mandlar, eller.......:)


Må gott/ J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar