13 januari 2014

Fläskytterfilé med rotfruktsgratäng!

Hej alla läsare!

Måndag idag och jag tycker vi kickar igång veckan med ett recept på en riktigt god middag som jag fixade till här igår. Fläskytterfilé med rotfruktsgratäng!

4-6 portioner

Ca 800 gram fläskytterfilé
1 msk Santa Marias Five Peppers
1 msk rosé peppar
1 tsk paprikapulver
Smör att steka i

20 cm rättika
1 liten kålrot
1 gul lök
3 vitlöks klyftor
3-4 dl grädde
1 dl riven ost
2 msk créme fraiche
Salt och svartpeppar


Sätt ugnen på 200 grader. Putsa filéerna. Mortla Five Peppers kryddblandningen med rosé´pepparn och paprikapulvret. Klappa sen in filén med kryddblandningen och tillsätt även lite extra salt. Smält smör i en stekpanna och stek köttet så det får färg runtomkring och lägg sen ner i en ugnsform och sätt in i ugnen med en kött termometer i. Köttet är färdigt när temperaturen har nått 70 grader.

Skala och slanta rättikan. Lägg upp på ett fat och salta så vätskan dras ur. Skala och skiva kålroten i lika tjocka bitar som rättikan. Lägg ner kålroten och rättikan i en kastrull, fyll på med grädde så det täcker och låt koka på medelstark värme i 10 minuter. Skala och skiva löken och vitlöken. Lägg ner i kastrullen med rättikan och kålroten efter 10 minuter och låt koka ytterligare 10 minuter. Salta och peppra.
När grönsakerna kokat färdigt så lägger du i dom i en ugnsform och häller sen grädden som dom kokts i över så det täcker. Blanda den rivna osten med créme fraiche och bred ovanpå.
Sätt in i mitten av ugnen i 20 minuter.



 Godaste kryddblandningen gör
 du själv!
 Jag använder ofta Santa Marias
 Extra Fine selection of Spices
 för dom innehåller inte en massa
 tillsatser. Sen kan man själv addera
 en extra krydda i :)

 





 
 
 
Sen vet jag inte om ni märker att jag har lagt till en extra sida under rubriken. Kontakter! Den är till för er som vill komma i kontakt med mig på något annat sätt än genom kommentarsfältet :)
 
 
 
Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar