15 januari 2014

Nötcréme á la LCHF!

Mina barn älskar Nutella! Och i ärlighetens namn så tycker jag också det är ganska gott, vem gör inte det, liksom?!
Så varje gång dom plockar fram burken så står jag där och låtsas som om det inte bekommer mig något, MEN DET GÖR DET!
Såååååå därför bestämde jag mig för att försöka göra en nötcréme som även jag kan äta.

Men jag kan ju inte bara äta crémen som den är (kan och kan kan jag väl) så jag fick fixa några pones bullar också.
Så därför får ni inte bara ett, utan TVÅ recept av mig idag :) Varsågoda!


Nötcréme

150 gram skalade hasselnötter
20 gram kokosnötsmjöl
1 msk kakao
1/2 tsk vaniljpulver
2 msk sötströ
30 gram kokosolja


Mixa hasselnötterna med en stavmixer så slätt som det går. Eventuella stora nötbitar kan man plocka bort. Blanda hasselnötsmjölet med kokosnötsmjölet, sötströ, vaniljpulver och kakao. Blanda sen i kokosoljan och mixa det slätt. Förvara i burk med tättsittande lock i kylen.





Pones  ca 5 stycken

5 ägg
2 dl pofiber
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 gram smält smör


Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen riktigt pösigt. Blanda alla torra ingredienser. Häll i det smälta smöret i äggen och sen dom torra ingredienserna. Blanda runt ordentligt. Låt stå och svälla i minst 5 minuter. Forma dem sen runda, vilket du lättast gör med blöta händer och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. In i ugnen i ca 15 minuter eller tills dom börjar få fin, gyllenbrun färg.


 
 


Nötcrémen hårdnar i kylen pga kokosfettet men mjuknar upp ganska snabbt. Jag kan tänka mig att den även är god till att använda i bakverk och som topping på muffins :)


Må gott! / J
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar