29 december 2013

Livet efter nyår!

Hallå alla vänner! Hur har ni det i mellandagarna?
Tar ni det lugnt och umgås med era nära och kära? Eller kanske det är någon som jobbar? Någon kanske är ute och letar mellandagsfynd på rea. Någon som tränar? Är det någon som planerar livet efter nyår?
Jag tror faktiskt dom flesta i alla fall funderar på att "ta tag" med sig själv efter nyår i form av matvanor och träning. Jag gör det i alla fall!

Träning har det inte blivit så mycket av under december, men det har varit fullt medvetet eftersom jag vet att jag har dåligt med tid till det, och maten blir det ju också lite "comme ci comme ca" med. Meeeeen då är det skönt att veta att det är inte så stora förändringar som jag måste göra i min kost för att få "ordning på torpet" igen.
Det största problemet för mig, kostmässigt i december, är att det har blivit lite för mycket av det LCHF vänligt goda och lite för stora portionen. Jag har triggat igång mitt "sötbegär" och tallrikarna tycks bli mindre och mindre :)

Ett tips som jag kan ge er som vill komma igång med maten efter nyår är att planera och förbereda redan nu, t ex som att passa på att handla hem bra mat när ni ändå handlar inför nyårsfesten. Rensa ut skafferier och kylskåp på gammal, mindre bra mat, så känns det mycket fräschare och roligare att fylla på med ny mat.
Eller så kan man göra som jag gjorde igår, baka LCHF bröd och lägga in i frysen så har man bra frukost alternativ till nyårsdagen :)

Vill ni ha receptet? Ok!

Ca 20 skivor


5 ägg
100 gram smör
3 dl mandelmjöl
3 dl pofiber
1 dl fibrex
1/2 dl linfrön
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 dl creme fraiche


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och vispa äggen riktigt fluffigt. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda i det smälta smöret och creme fraichen i äggfluffet och häll sen i dom torra ingredienserna. Tänk på att det inte ska vispas längre utan bara blandas. Häll upp smeten i en brödform som är klädd med bakplåtspapper och låt stå och svälla i cirka 10 minuter. Sätt in i nedre delen av ugnen och låt gå i 45 minuter. Stäng sen av ugnen och låt stå på eftervärme i 15 minuter. När brödet har svalnat så skär upp och förvara i frysen. Detta brödet passar bäst att rostas.



 
 
Om ni känner någon som är intresserad av att köra igång med LCHF efter nyår så tipsa gärna om min blogg! Jag kommer nämligen lägga mer fokus på riktig mat (inte bakverk som nu i jul), tips för den som vill lyckas med LCHF och även lite träningsinspiration.
Sen hoppas jag att även DU fortsätter att hålla mig sällskap här på bloggen :)
 
 
 
Må gott!/ J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar