4 november 2013

Köttbullar!!!

Riktig husmanskost har jag inte börjat uppskatta förrän på senare år. Det har kanske att göra med att när man var yngre så var det mest det som serverades och spänningsfaktorn var ju inte så hög.
Då var det ju mer kul när det serverades pasta, pizza och andra "moderna" rätter.
Idag är det tvärtom när det gäller mina barn. Pizza , tacos och burgare är vardagsmat och husmanskosten har blivit det exotiska :)
Och med tanke på att husmanskosten oftast är nyttigare så tycker jag det är superbra, såklart!
Helt fritt från kolhydrater och stärkelse är det inte alltid men oftast är det försumbara mängder eller så får man modellera om i receptet.
Som igår när jag gjorde köttbullar!

Ca 50-70 köttbullar

900 gram blandfärs
1 gul lök, finriven
3 vitlöksklyftor, finrivna
1,5 dl vispgrädde
1 dl fibrex ( fiber från sockerbeta. 5.5g kh/100 g)
1 tsk buljongpulver
1 äggula
salt och peppar
smör att steka i



Sätt ugnen på 200 grader. Blanda grädde, fibrex och buljongpulver och låt svälla i ca 10 minuter. Blanda färsen med grädden/fibrex, löken och äggulan till en smet. Smaka av med salt och peppar. Jag brukar smaka på färsen men spotta ut den, smakar du inte av så är det helt omöjligt att veta om där är smak eller inte. Sen är det bara att börja rulla. Jag brukar blöta ner en skärbräda och mina händer, då lossnar smeten lättare.
När köttbullarna är färdigrullade lägger du en klick smör i en braspanna och sätter in i ugnen. När smöret har smält och fått lite färg tar du ut pannan ur ugnen, lägger ner alla köttbullar och sätter in i ugnen igen.
 Låt gå i ugnen i 10- 15 minuter , beroende på hur stora köttbullarna är. Smält lite smör i en stekpanna, ta ut braspannan ur ugnen och lägg ner köttbullarna i stekpannan och stek färdigt.

Anledningen till att man först ska ha köttbullarna i ugnen och sen i stekpannan är för att i ugnen behåller dom sin runda, fina form men i stekpannan får dom fin färg och god smak av smöret.


Hos oss gillar vi att köttbullarna är små och inte så "köttiga" som barnen säger :) På denna smeten fick jag ut 70 köttbullar.
Vi serverade kokt potatis, kokt blomkål, ättiksgurka och givetvis gräddsås till. Mmmmmm!!!






Ingen fin tallriksbild direkt, men en lunchlåda "to die for", för många:)

Må gott! / J





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar