5 november 2013

Blomkålsris! Ett jättegott tillbehör!

Hallå i stugorna! Har ni det bra? Själv sitter jag med en kopp kaffe och lite tända ljus vid min favoritplats i huset. Nu är man igång med veckan och imorgon har jag ledig dag eftersom jag ska arbeta på lördag.
Att ha en dag ledig mitt i veckan är helt underbart. Hela förmiddagen för mig själv och lite lagom efter lunch, vid tvåsnåret, kommer det första barnet hem från skolan.
Det är lätt att det blir att man städar, tvättar och såna saker men jag har faktiskt blivit duktigare på att bara göra litegrand av det där och faktiskt prioritera att också göra "roliga" saker.

Igår hade vi korvstroganoff till middag, min make gör en suveränt god sådan, och som tillbehör till det så brukar jag ha kokt broccoli. Daniel är inte så förtjust i det så det fick bli blomkålsris istället.
Han var lite skeptisk till att börja med men ville ändå testa :) Och vet ni? Han gillade det!
Att göra blomkålsris är superlätt och passar till många rätter som man brukar ha vanligt ris till.

3-4 portioner

1 blomkålshuvud
smör att steka i
salt och svartpeppar

Riv blomkålen på rivjärn på den grova sidan
Smält smöret i en stekpanna utan att det tar färg.
Häll i blomkålen i pannan och stek på medelstark värme i ca 10 minuter tills blomkålen är mjuk.
Salta och peppra.

Färdigt!!!



                         Ännu en matlådebild, men hey, det är ju verkligheten :)                      
 
Jaha, då sitter jag här ock funderar på att dra på mig löpartightsen och ge mig ut på en runda. Samvetet säger att jag ska göra det, mörkret utomhus att jag ska krypa upp i soffan istället.
Jag antar att vad jag än väljer så lär ni få reda på det imorgon :)))
 
 
Må gott! / J

 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar