6 november 2013

Den absolut godaste gratängen!

Det blev varken löprunda eller soffmys! Jag plockade fram en gammal trotjänare, nämligen min motionscykel :)
50 minuters cyklande och 500 kalorier förbrännda senare kunde jag med gott samvetet hoppa upp i soffan och avsluta min dag där :)
Och det var nog inte fel att jag tog ett litet motionspass eftersom jag åt lite mer än vanligt till middag. Men med den middagen var det svårt att hålla sig till en portion för det var sååååå gott!
Vad vi åt? Kycklingfile´er och en helt underbar rotfrukts gratäng.
När jag började med LCHF så kom jag på att man kunde göra rättikagratäng istället för potatisgratäng. Och tanken var väl att så skulle det vara även igår. Men jag såg att jag hade både morötter och en bit kålrot hemma så jag tänkte att jag slänger i det också. Och "o my god", så bra det blev så detta MÅSTE ni testa!!!

4-6 portioner

1 hel rättika
1 morot
1/4 bit kålrot
1 gul lök
Ca 2 dl grädde
1 dl riven ost
Salt och peppar
Smör till att smöra en form


Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva rättikan, lägg skivorna på ett fat som det ligger ett hushållspapper på och salta. Låt ligga så i 10-15 minuter så rättikan blir "avvattnad". Under tiden skalar du och skivar moroten, kålroten och löken. Lägg ner allt utom löken i en kastrull och häll på grädden. Det ska vara så mycket grädde att det täcker precis. Koka på medelstark värme i 10 minuter. Lägg sen i löken och koka ytterligare 10 minuter. Nu kan du även salta och peppra. Smöra en ugnsform och stjälp upp allt det kokta i den inklusive grädden. Häll på osten och peta gärna ner den lite i grädden så det inte blir ett lager med bränd ost ovanpå. Skjuts ini ugnen i 15-20 minuter. Ta ut och njuuuuuuut!

Innan ugnen!

 
 
 
 
Efter ugnen! Jag hann till och med inte fota innan
det börjades ätas av den :)
 
 
 
 
Idag blir det till att åka ner till gymmet! Bröst axlar och triceps kommer få sig en rejäl omgång innan det blir soffmys och Greys anatomy. Man kanske skulle ta och baka något gott till det........?
 
 
 
Må gott! / J
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar