11 september 2013

Pulled pork, idag igen?!

Ja, det är faktiskt så att vi har ätit pulled pork idag igen. Pulled pork är för oss som tacos för många andra. Fast idag har jag varit lite mer ambitiös än vanligt för jag gjorde nämligen barbecue såsen själv istället för att köpa en färdig sås. Fördel: man vet vad man får i sig och slipper en massa tillsatsämnen och "skit".
En riktig pulled pork gör man på en karre bit men idag testade vi att göra det på en bit benfri kotlett. Resultatet blev jättegott men köttet blev lite torrare så man fick "dränka" grisen ordentligt i sås vilket inte gjorde något alls, hehe. Som tillbehör hade jag gjort sötpotatispommes medan resten av familjen åt vanliga pommes. Nu tänker kanske den mest upplyste kolhydratjägaren att det finns ju mer kolhydrater i sötpotatis än vanlig potatis?! Det stämmer MEN vanlig potatis innehåller socker, stärkelse och lektiner som påverkar näringsupptaget medans sötpotatis innehåller antioxidanter, c-vitamin och järn. Så i detta fallet tycker jag TROTS högre kolhydratsmängd att sötpotatis är nyttigare.
Jag skar mina sötpotatisar i stavar, lade dem på en plåt med bakplåtspapper, ringlade lite olivolja över och strödde på timjan och flingsalt. Sen gick dom in i ugnen i 15 min på 200 graders värme.
Barbecuesåsen gjorde jag så här:

1/3 rotselleri
1 morot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tomat
3 msk worcestershiresås
3 msk äppelcider vinäger
2 dl chilisås (icas ett gott liv)
1 tsk liquid smoke
2 tsk paprika pulver
2 tsk chilipulver
smör att steka i
1 msk honung
2 dl vatten

Skär rotselleri, morot, gul lök, vitlök och tomat i lika stora tärningar. Stek i smör utan att det tar färg.
Häll i resten av ingredienserna och låt allt puttra i ca 15 minuter. Häll upp allt i en mixer eller en bägare om du vill använda stavmixer. Mixa till en slät sås och häll tillbaka i kastrullen. Fyll på med mer vatten om det behövs för en rinnigare konsistens. Låt allt puttra i ca 5 min. Smaka av med salt och ev peppar.

 Rotselleri, gul lök, vitlök, tomat och morot.    

 Allt ner i pannan och steks utan att det tar färg


Häll sen såsen över köttet som ska vara saltat, pepprat och "chilipulvrat" och ligga i en ugnsfast gryta med lock. In med hela grytan i ugnen på 120 grader i minst 6 timmar, gärna mer. Tillbehör är valfritt men sallad, pepperonis, gräddfil och avocado är gott att ha till.

Lycka till med er "dragna gris" :)

Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar