10 september 2013

Kyckling i curry!

Hallå i stugorna! Nu är det tisdag och man har kommit igång i veckan. Har ni det bra? Själv har jag det jättebra och det slog mig hur skönt det faktiskt är att vardagen har kommit igång. Daniel, min man, påpekade i morse att nu är hösten på väg. Och det känns helt OK. Jag tror det beror på att vi faktiskt har haft en riktig sommar här i Sverige, och har man dessutom rest iväg eller hittat på något speciellt under sin semester så känner man sig liksom redo att gå vidare in i hösten. Skönt!
Även såna saker som mat och träning är det ju lättare att komma igång med på hösten. Själv är jag glad att midnattsloppet har varit så jag kan köra igång igen på gymmet. Det var riktigt läääääänge sen nu. Undrar om mitt fingeravtryck fortfarande finns kvar så man kommer in på gymmet? (på mitt gym kommer man bara in med hjälp av kort och fingeravtryck)
Apropå mat, idag hade vi kyckling i currysås här. My God, vad gott det är! När jag gör såsen så använder jag faktiskt mjöl. Hemskt va? Nu äter jag ju liberal LCHF och för skojs skull så räknade jag ut hur mycket kolhydrater som mjölet gav per portion. Det var inte mer än 3,96 gram och det tycker inte jag är så mycket. Man kan ju faktiskt välja att äta lite striktare under resten av dagen om man nu jagar kolhydrater :) Så här gör jag min kyckling i curry:

4 portioner

2 små kycklingar
1 morot
1 gul lök
6 lagerblad
10 vitpepparkorn
salt

Till såsen
5 dl buljong från de kokta kycklingarna
50 gram smör
ca 1 tsk curry
1 msk mjöl
2-3 dl vispgrädde

Börja med att lägga i kycklingarna i en stor gryta tillsammans med moroten, som ska vara delad i 3-4 bitar, löken, som ska vara klyftad, lagerbladen, vitpepparkornen och lite salt. Fyll på med vatten så det täcker kycklingarna. Låt allt koka på svag värme i ca 45 minuter om kycklingarna är hela. Ta sen upp kycklingarna ur buljongen (vattnet). Smält smöret utan att det bränns i en traktörpanna och tillsätt curryn och rör runt. Börja sen att häll i mjöl och ca 1 dl buljong växelvis samtidigt som du vispar hela tiden. Viktigt här att det inte blir klumpigt. När allt mjöl är i så låter du det puttra så det blir tjockt, häll i buljong lite då och då tills all buljong är i. Sen tillsätter du grädden under omrörning och låter allt småputtra i ca 5-10 minuter så såsen reduceras och blir krämig. Smaka av med salt och ev mer curry om det behövs. Under tiden som såsen puttrar så rensar du kycklingarna i lagom stora bitar och när såsen är färdig så lägger du i all kyckling i såsen och rör runt. Ris är det vanligaste att servera till men jag åt lite olika grönsaker till och det var precis lika gott.


Dessvärre får ni klara er utan bild här på bloggen. Ni får försöka visualisera hur det ser ut :)

Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar