9 augusti 2013

Frozen yoghurt!

Hej alla! Har ni en skön fredagskväll? Idag slutade jag tidigt, kl 16 (det är tidigt om man jobbar i butik) och det var så fint väder när jag cyklade hem så jag kom på tanken att åka ner till stranden och grilla istället för den vanliga fredagstacon/kebaben/pizzan. Ja, ni vet själva :) Sagt och gjort, vi satte oss i bilen (även om jag tyckte vi kunde cykla) svängde inom Ica Maxi, plockade ihop lite av vad som behövdes och drog vidare. En ensam liten strandremsa vid Råå hittade vi och det var sååååå mysigt.
När vi var och handlade till grillningen så köpte jag en burk rysk yoghurt. Jag fick nämligen en ide på jobb idag. Min kollega, Sofie, tjatar om hur god naked juicebars frozen yoghurt är. Eftersom jag äter som jag gör så är inte det ett alternativ för mig men jag tänkte att jag kanske skulle kunna fixa min egen variant. Utan en massa socker. Och vet ni vad? Det blev jättegott! Sofie brukar toppa sin yoghurt med lite allt möjligt, bl.a granola och jag hade ju lite hemmagjord nötgranola hemma så det använde jag. Supergott!!! Barnen var iof inte lika förtjusta, dom är ju vana vid vanlig, söt glass, men Daniel tyckte om det. Det är ju lite syrligare än vanlig glass, lite mer vuxen smak. Vill ni ha receptet? Här kommer det!

Må gott! /J

3-4 portioner

250 gram rysk yoghurt
2 dl vispgrädde
1 äggula
1/2 påse Dr Oetker vaniljarom
knivsudd vaniljpulver
lite akacia honung

Vispa äggulan tills den är lite fluffig. Tillsätt vaniljaromen. Tillsätt sen grädden, yoghurten vaniljpulvret och honungen, men det ska röras i, inte vispas. Blanda allt väl. Sätt igång en glassmaskin och häll i blandningen. Låt gå ca 10 min. Färdigt!

Glassmaskinen går varm...eller kall...eller..???



Färdigt resultat!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar