26 augusti 2013

Fisk på en måndag?

Visst är det fantastiskt att vi skapar oss så mycket vanor kring mat? Jag menar "hands up" ni som köper godis på lördagar?! Och har ni hört talas om ordet söndagsmiddag? Och ärtsoppan ska ju ätas på torsdagen, eller hur? Att äta specifika maträtter på speciella dagar har man gjort sen urminnes tider men hur är det med dom matvanor vi själva skapar oss? Jag hade en period när jag inte kunde titta på "Greys anatomy" utan att äta en bit mörk choklad. Detta program gick alltid på tisdagar, men så började ett annat superbra program på torsdagar och då måste man ja ha något gott till det också. Helst plötsligt "unnade" man sig något i matväg flera dagar i veckan. Varför gör man så? Blir det automatiskt ett dåligt avsnitt om man inte får socker i sig? Och det här med lördagsgodis.....jag förstår tanken att de är bra om man håller sig till EN dag i veckan som man äter godis men vad lär vi våra barn annars om lördagsgodis? Att man inte överlever en lördag om man inte får det söta i sig? Bara en tanke....
Och för att då själv bryta en gammal matvana att man ska äta fisk på tisdagar (skolorna kör ju fortfarande sådana upplägg) så åt vi faktiskt fisk idag istället. På en måndag!!! Överlag så har vi blivit mycket duktigare på att äta fisk sen jag började äta LCHF. Och idag blev det panerad rödspätta med dillsås. Normalt sett så brukar man panera i mjöl och ströbröd men jag använder mig av pofiber och mixade fläsksvålar. Ja, ni läste rätt! Jag måste erkänna att första gången jag provade det här hemma så sa jag inte vad det var, men när alla gav de tummen upp så fick jag ju berätta vad jag hade använt till panering. Och då ska tilläggas att det finns många kräsna personer här i huset ;) Så här gör jag:

4 portioner

8-10 rödspättafileer
2 ägg
75 g fläsksvålar som mixas till "mjöl"
1,5 dl pofiber
salt och peppar
smör till stekning

Vispa ihop äggen i en skål. Blanda fläsksvålsmjölet med pofibern  på ett fat.Värm upp en stekpanna på ganska hög värme och lägg i en ordentlig klick smör. Vänd först fisken i äggen och sen i "mjölet" och stek i pannan ca 1-2 min per sida. Salta och peppra när det ligger i pannan.
Till detta hade vi en kall dillsås som min man svängde ihop. Jag kan tyvärr inte ge er några mått men jag vet att han använde sig av creme fraiche, majonnäs, fryst dill och lite salt och peppar. En klyfta citron och lite grönsaker hade jag till och dom andra hade även potatis.
En gnutta Danmark i middagen

 
För övrigt sitter jag och laddar för att ge mig ut och springa veckans första löprunda ;)
 
Må gott! / J





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar