24 augusti 2014

UP och SPRING!

Oj oj oj, så många ni var som var nyfikna på hur det hade varit på min 40års fest! Kul!!! Man kanske ska anordna fest oftare? :)))

När jag hade min fest så fick jag en massa, fina presenter. Fina glas, skönhetsprodukter, resepresentkort, korgar med en massa godsaker, en kul gammal resväska med USA relaterade saker, en kvarn till min Kitchen Aid (så jag kan mala mitt eget kött), kokböcker och mycket, mycket mer.

En annan sak som jag fick var ett Jawbone aktivitetsband. Och för er som inte vet vad ett aktivitetsband är för något så är det ett armband som man har på sig dygnet runt (förutom när man badar eller duschar) som känner av hur mycket man rör på sig alt hur man sover.
Bandet kopplar man till en app som heter UP (gratis) och i appen ställer man in alla fakta om sig själv. Kön, ålder, vikt. Du ställer också in vilka rörelsemål du har/dag dvs hur många steg du ska ta och hur många timmars sömn du ska ha. Sen kan man själv välja hur mycket man vill "arbeta" med appen t.ex kan man skriva in om man vill gå ner i vikt och då räknar den ut hur mycket du ska äta. Du kan fylla i all mat du äter och alla träningspass du gör och på så sätt kolla så du håller dig på rätt kaloriintag för att kunna gå ner i vikt (även om jag inte är förespråkare för att räkna kalorier). Du kan även koppla appen till andra appar som t.ex Run Keeper, My Fitness Pal, Fit Star osv.
Ett jättekul sätt för att följa sin aktivitetsnivå och ett bra peppverktyg.




Ett annat bra peppverktyg och framförallt hjälpmedel till dig som springer är en app som heter SPRING.
Jag, personligen, vill gärna springa till musik men allra helst ska det vara musik som jag kan springa i takt till. Får jag t.ex Hip Hop i lurarna så känns det som om jag haltar fram när jag springer och får jag en låt som är väldigt snabb så ökar jag ofta tempot omedvetet vilket resulterar i att jag "tar slut" alldeles för fort.
Men med denna appen så kan man ställa in viket tempo man vill ha på musiken. Sen kan man välja vilken typ av musik man vill springa till och vilken/vilka artister. Och skulle man inte gilla låten som spelas så trycker man på en knapp så mixas låten ihop med nästa låt så man hela tiden har samma tempo att följa trots att det blir en ny låt :) Smart, va?!
Givetvis så finns alla funktioner som finns i alla andra löparappar som hastighet, sträcka, karta, kaloriförbrukning och mycket mer OCH du kan såklart dela din aktivitet på sociala medier om du nu vill det.


Viss var det bra tips ni fick idag? Jag vet att många vill komma igång med träningen efter alla lata sommardagar och ibland kan man behöva lite hjälp på traven :)

Lycka till med träningen!

Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar