31 augusti 2014

Sköna söndag och sockerfria småkakor!

Hallå på er! Har ni också en skön söndag?

Här har det regnat hela förmiddagen och faktiskt så gör det inte mig någonting alls. Jag tycker det är ganska mysigt att gå hemma och skrota i myskläderna medans jag tvättar, planerar inför veckan och allmänt tar det lugnt. Lite värmeljus är tända här och var och jag märker på killarna att dom också uppskattar de här lugna dagarna.
För lugna dagar är allt annat än vad det kommer bli den närmsta veckan.
Hampus har träning fyra dagar i veckan inkl match på söndag, Daniel får ta hand om en stor del av logistiken eftersom jag påbörjar nytt schema med lite kvällstider, läxor ska betas av, utflykt och skoljoggen ska också avverkas denna vecka med matlådor och extrakläder, jag ska iväg med mina härliga mamseller (ett gäng tjejer som träffas kontinuerligt). Dessutom ska man hinna få in några träningspass, planera mat och så vill jag ju givetvis ha lite tid med Er också :)
Men det ska nog gå bra, ska ni se! Jag vet ju att många av er därute har liknande vardagar och visst är det väl ändå så att det är kul att kunna ha något att fylla sina vardagar med så man kan njuta mer när man väl är ledig?


För att allt nu ska klaffa så brukar jag faktiskt skriva upp allt som händer på kylen.
Så t.ex om någon undrar hur jag jobbar så står mina tider där, alla läxor, träningar, utflykter, sysslor osv.
Allt står på kylen!













I förra inlägget skrev jag att jag var baksugen och just den dagen blev det inget bakande men idag, idag hände det!
Jag är en sucker för tantkakor, ja ni vet såna som drömmar, schackrutor, finska pinnar mm.
Tyvärr funkar det inte riktigt i min kost att stoppa i mig sånt OM man inte gör dom lowcarbstyle!
Jag hittade ett recept från Annica Rogneby som jag utgick ifrån och vet ni, dom blev faktiskt helt OK.
Ni som har bakat med mandelmjöl vet att det är svårt att få det knaprigt och det får man helt enkelt ta, men smaken, mina vänner, är det inget fel på :)

Ca 15 småkakor

3 dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
2 msk sötströ
2 msk kakao
1 msk vatten
1 msk grädde
1 ägg
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda först ihop de torra ingredienserna, förutom kakaon, och tillsätt sen de blöta ingredienserna. Dela degen i två delar och blanda ner kakaon i den ena av dem. Rulla degarna till två lika tjocka rullar, ca 2-3 cm i diametern. Skär sen 1 cm tjocka slantar av rullarna och placera dom på en bakplåtspappersklädd plåt som du sen sätter i mitten av ugnen. Låt kakorna gräddas i 10-12 minuter men lägg ett folieark över efter halva tiden (mandelmjöl bränns lätt). Ta ut ur ugnen och låt svalna på ett galler.





Nä, vet ni, under tiden jag suttit här och skrivit har det faktiskt slutat att regna :) Så nu ska jag bege mig till affären och införskaffa mig inlagda rödbetor för på matsedeln ikväll står det kalops.
Husmanskost is da shit!

Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar