23 februari 2014

På begäran!

Hallå alla söndagsmysande människor!
Ja, jag bloggar mitt i OS hockey finalen, jag har redan gett upp hoppet om guld.
Tänkte istället ta tillfället i akt att plita ner ett litet inlägg.

Det är så kul att se vad och vilka inlägg och recept som intresserar er. Även om det inte kommer in så mycket kommentarer från er här på bloggen så har jag ändå möjlighet att få fram statistik på vilka inlägg som är mest klickade.
Mitt recept på lövbiffsrullader har länge varit det recept som har varit mest klickat men häromdagen fick det en stark konkurrent i mitt kokos- och blåbärsmuffinsrecept. Kul!
Andra recept som det har sökts mycket på är mina recept på pulled pork och pulled chicken. Så när jag lade ut en bild på Instagram igår på min restlunch som bestod av pulled beef med hemmagjort hamburgerbröd som kom det en hel del "likes" och receptfrågor. Därför blir det, på begäran, recept på det här idag :)


4 stora Hamburgerbröd

4 ägg
2 dl pofiber
1 dl mandelmjöl
1 1/2 tsk bakppulver
1 msk fiberhusk
2 krm salt
50 gram smält smör
3 msk créme fraiche
Sesamfrön

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen riktigt fluffigt och blanda sen ner det smälta smöret och créme fraichen. Vispa ihop. Blanda samtliga torra ingredienser och häll i äggsmeten. Låt stå och svälla i ca 5-10 minuter. Dela smeten i fyra lika stora delar och forma med blöta händer till hamburgerbröds form. Strö över sesamfrön och grädda i ca 15 minuter i mitten av ugnen.



Pulled beef 6-8 portioner

Ca 1 kg högrev
1 gul lök
1 röd lök
5 vitlöksklyftor
1 dl chilisås
1 dl tomatpuré
1/2 dl Sweet Baby Rays Bbq sause
1 dl vatten
4-6 jalapeños
Chilipulver
Paprikapulver
Salt och peppar

Sätt ugnen på 100 grader. Blanda ihop chilisås, tomatpuré, bbq sås och vatten. Krydda hela köttbiten rikligt runt om med alla kryddorna (klappa gärna i dem så det fastnar ordentligt). Skala och klyfta lökarna och lägg sen i allting i en gryta med lock som tål att stå i ugnen. Sätt in i ugnen och låt stå där i minst 8 timmar. När allt är färdigt så lägg över köttbiten i en annan skål och dela på köttet. Häll på så mycket sås som du önskar på köttet beroende på om du vill ha det "torrt" eller "blött". Resterande av såsen kan serveras bredvid tillsammans med övriga tillbehör.




 Det som är så bra med denna typ av kött är att  det är lätt att tillaga och du kan servera det på en mängd olika sätt.
Lycka till!








Imorgon väntar en ny dag och vecka med nya utmaningar och möjligheter, men tills dess ska jag bara njuta av mina sista, sköna timmar denna härliga söndag!

Må gott! / J











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar