26 januari 2014

Pizza på nytt sätt!

Hallå där!
Igår lovade jag att jag skulle lägga ut receptet på pizzabottnen OM det blev bra, och DET BLEV DET!!!
Jag kan inte ta äran åt mig helt och fullt utan grundreceptet kom från en tjej som jag följer på Instagram som heter majaslchf.
Dock bytte jag ut lite av  den vanliga osten i smeten till parmesanost, då jag tycker att det är gott med en stark ostsmak till pizza.
Som fyllning på pizzan hade jag bara vanlig tomatsås (familjen hade pizzakit från Sara Lee och jag tog av den såsen som följde med där), riven mozzarella och lufttorkad skinka.

Receptet på pizzadegen ser ut som följer:

3 ägg
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk fiberhusk
2 dl riven vanlig ost
1 dl riven parmesanost
1 tsk torkad oregano

Sätt på ugnen på 200 grader. Vispa ägg riktigt fluffigt i en bunke. Tillsätt sen bakpulver och fiberhusk och vispa lite till. Häll sen i osten och oreganon och RÖR ihop allt. Bred ut smeten på bakplåtspapper, lättast om man tar lite plastfolie över och kavlar ovanpå. Förgrädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Lägg sen på tomatsås, ost och valfritt "pålägg". In med allt i ugnen ca 10 minuter till. Färdigt!



 



Det som är viktigt att tänka på när man har
vispat äggen och tillsätter osten är att man
rör ner osten så äggen behåller sin
fluffighet.

Denna pizzabotten blir inte så "brödig"
men smaken är det absolut inget fel på!

Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar