12 december 2013

Julknäcke!

Många av er har säkert hårt bröd, eller knäckebröd som vi säger här i Skåne, på era julbord. Ni kanske även har tänkt att ni måste avstå från detta om ni äter LCHF/lågkolhydratskost? Men då har jag GOOD NEWS IN THE MORNING! Så behöver det inte vara!
Jag har ju ett supergott recept på fröknäcke (som jag har "lånat" av Birgitta Höglund) och tänkte att det skulle sitta fint tillsammans med julskinka. Men lite julsmaker ville jag ha i det så jag ändrade lite i receptet.

Så här gjorde jag:


Ca 40 skivor


1,5 dl solroskärnor
2 dl sesamfrön
1 dl hela linfrön
4 msk pofiber
2 msk fiberhusk
1 dl rapsolja
5 dl kokande vatten
2 tsk salt
1 krm kanel
1 tsk brödkrydda
flingsalt


Sätt ugnen på 150 grader. Blanda fröerna och de torra ingredienserna utom flingsalt i en skål. Koka upp vattnet och häll i oljan i vattnet. Blanda ihop allt. Dela upp degen i två lika stora delar. Bred ut degarna på var sin ugnsplåt med bakplåtspapper på.  Försök få degen så tunn och så jämn som möjligt. Strö över flingsalt. Grädda i 150 grader i 40-45 minuter. Jag kör bägge plåtarna samtidigt, och brukar byta plats efter ca halva tiden. Ta ut plåtarna och skär ut ca 20 bitar per plåt. Sänk temperaturen till ca 80 grader och låt stå och torka ca 1 timme. Knäckebröden ska vara hårda. Är dom inte det så får man förlänga torktiden med ca 30 min till.


Ingen dålig frukostmacka :)

Man måste ju inte skära knäcket i vanliga bitar utan man kan t.ex skära i långsmala bitar och eller i kex storlek och servera till glöggen eller till en ostbricka.
Men jag måste varna er. Dessa knäcke kan vara beroendeframkallande :)))


Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar