18 december 2013

Gran i huset och hemmagjord glögg!

Har ni tagit in er gran än? Det har vi! Personligen tycker jag att granen är bland det viktigaste när det gäller julen. Den är helig. Och vi som har högt i tak (7 meter) har ju möjlighet att ha en stooooor gran.
Ett år köpte vi en gran som var FEM meter hög. Problemet med så stor gran är att det inte finns julgransfötter som räcker till så nu för tiden blir granarna "bara" 3-4 meter höga :)
Pyntandet är också jätteviktigt! Helst ska det vara annorlunda från år till år men i år har vi faktiskt samma som förra året, vitt och guld.

 
 
 
 
Sen har jag faktiskt provat på att göra en egen glögg! Jag såg ett program med Gordon Ramsay, där han gjorde glögg så jag har experimenterat fram ett recept där jag blandar det han gjorde med svenska glöggrecept som jag googlat fram. Resultatet? Hur gott som helst! Tyvärr är den inte sockerfri men där är betydligt mindre socker i än köpvarianten.
 
 
Ca 1 liter
 
 
1 flaska rödvin
2 dl vatten
1 kanelstång
1 pomeransskal
skal från 1 clementin
ca 20 kardemumma kärnor
Ca 20 kryddnejlikor
3/4 dl muscovado socker
Ca 10 russin
 
 
Häll upp vinet, sockret och vattnet i en kastrull och sätt på svag värme. Lägg kanel, pomeransskal, clementinskal, kardemumma och kryddnejlikor i en tygbit. Gör en påse av tygbiten med ingredienserna i och knyt ihop. Lägg sen påsen i vinblandningen och lägg i russinen direkt i vinet. Låt nu glöggen stå och "dra" i ca 1 timme. Tänk på att det INTE får koka för då kokas alkoholen bort (om man inte vill det). Smaka av efter ett tag och om det är för starkt så spä ut med lite vatten. Låt svalna av och häll upp i flaska med kork eller kapsyl.
 
 
 
 


 
Nä, nu får jag avsluta för nu ska det fortsättas att bakas!
 
Må gott! / J
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar