24 augusti 2013

Kycklingpaj och helgfix!

Hej alla! Har ni en bra helg? Här är det "full rulle" med bestyr som man annars inte hinner med på vardagarna och även en del fixande till imorgon. Det vankas kalas här och då är det lite att stå i. Det är faktiskt jag som fyller år och jag hade tänkt bjuda på brunch. Vi bli inte så många här men det gör inget för då kan jag skämma bort dom som kommer desto mer med mycket och god mat :))) Givetvis kommer bilder och uppdatering på det imorgon.

Till lunch här idag så var jag sugen på paj. Att äta paj när man äter lågkolhydratskost är inga problem. Antingen så gör man paj utan skal eller så gör man detta skalet som jag gjorde idag. Nu äter inte jag strikt LCHF så om man gör det får man byta ut sojamjölet till enbart mandelmjöl. Sojamjöl innehåller 16g kh/100g men däremot innehåller det mycket protein. Nu brukar inte jag räkna kolhydrater normalt men jag har faktiskt tagit mig tid att räkna hur mycket kh det är per bit i detta pajskalet, för den som är intresserad. Om man skär ut 6 bitar så blir det 2,93 kh per bit. Här kommer receptet:

1 dl sojamjöl
2 dl mandelmjöl
1 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 ägg
1 tsk salt
50g smör

Börja med att mixa sesamfrön i en mixer tills det blir ett mjöl av det. Tillsätt sojamjölet och mandelmjölet, salt och fiberhusk. När det är blandat så tillsätter du smöret i mindre bitar och till sist ägget och mixar tills det blir en deg. Lägg degen i en bit plastfolie och låt den vila i kylen i ca 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i en pajform och nagga botten med en gaffel. In med formen i nedre delen av ugnen ca 8-10 min. Här är det viktigt att hålla koll för mandelmjöl bränns väldigt lätt.
 Jag hade salladskyckling hemma så jag tog och stekte lite gul lök i smör och tillsatte kycklingen och lät det steka ihop ett par minuter. Sen vispade jag ihop 2 ägg, 1 dl grädde och 1 dl mjölk. Tillsatte 2 dl riven ost och lite salt och peppar. Hällde i kycklingröran i det färdiggräddade pajskalet, äggblandningen ovanpå det och toppade med lite smulad grönmögelost (kan uteslutes vilket min man även tyckte, haha). In med formen i ugnen ca 20 min eller tills allt har "stannat".
 
Till detta serverade jag en blandad sallad med tomat, gurka, solroskärnor, pumpafrön och lite av oljan som soltorkade tomater ligger i.

Fräscht, mättande och väldigt gott :)
 
Idag hejar jag på mina fantastiska kolleger som åker till Göteborg och springer midnattsloppet.
 
Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar