20 februari 2014

Torsk med krämig gräslökssås och ett toppentips!

God morgon!

Det känns grymt att sitta och blogga på morgonen, nästan en lyxig känsla :)
Det blev en produktiv dag igår med mat- och middagsplanering, storhandling, tvätt- och lite städ, OS såklart och även träning på kvällen.

Jag hade planerat att jag skulle köra rygg, baksida axlar och biceps. Men när jag hade kört rygg och axlar så välde det in folk på gymmet så jag hoppade över biceps (tar jag idag istället med benen) och körde 30 minuters löpning på löpbandet.
Ni som har läst mina träningsinlägg vet att jag prioriterar styrketräningen framför cardioträningen men samtidigt som jag vill bli stark och forma kroppen så vill jag kunna vara ute och springa framåt våren och då tycker jag det är perfekt att hålla kondisen igång med lite löpträning på band.

Gårdagens middag blev fisk. Det var ett par veckor sen vi hade fisk härhemma och när jag såg att det var bra pris på torskrygg så fick det helt enkelt bli något med torsk!

Jag utgick från receptet på lax i krämig pepparotssås men bytte ut pepparrotssmaken till gräslökssmak istället. Jättegott tyckte både jag och min man.


2-3 portioner


4 torskryggsbitar á 100 gram
200 gram färskost med gräslökssmak
1 äggula
4 dl vispgrädde
saften från 1/2 citron
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg torskbitarna i en ugnsfast form, salta och peppra och pressa över citronsaft. Blanda äggulan med färskosten så det blir slätt och rör sen ner grädden och fortsätt blanda så det också blir slätt. Häll röran över fisken och sätt in i ugnen i ca 15 minuter.

Förmodligen en av de mest färglösa rätter jag någonsin tillagat och fotat men
smaken, kan jag garantera, var inte "färglös" :)

 
 
 
 

Till detta serverade jag blomkålsmos och hittade ett supertips på hur man gör sin blomkålsmos utan att den blir "rinnig". Man lägger blomkålsbuketter i en skål som tål att köras i micron. Häller på grädde (ca 1 dl för ett helt blomkålshuvud) och saltar och pepprar. Sen kör du detta i micron i 10-15 minuter. När blomkålen är mjuk mixar du den slät med stavmixer och saltar och pepprar igen om det behövs. Bra tips va?!


Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar