2 februari 2014

Kyckling och chorizosoppa med smak av paprika!

Nu har ju även vi här i Skåne äntligen fått vinter och det finns väl inget som värmer så gott i kylan som en mustig, lite kryddig soppa?
Jag hade egentligen tänkt göra enbart en kycklingsoppa men efter att jag hade benat ur kycklingen så tyckte jag inte att det blev så mycket kött av den. Då fick jag undersöka vad som mer fanns i kylskåpet och det bästa jag kunde hitta var ett paket chorizokorv.
Först tyckte jag det var en konstig kombination, kyckling och kryddkorv, och förvarnade resten av familjen att det var inte heeeeeelt säkert att det skulle bli bra. Men faktum är att det blev hur gott som helst!
Egentligen är det inte så konstigt för kyckling är ju väldigt milt i smaken och passar på så sätt till många andra smaker.

Så här är då receptet på min egen komponerade soppa!


4 portioner

1 färsk kyckling som är urbenad
2 chorizokorvar med hög kötthalt
4 dl vispgrädde
1 dl ajvar relish
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Smör att steka i
7 dl vatten
1 buljongtärning
Paprikapulver
Salt och peppar
Torkad timjan


Börja med att skära kycklingen i lika stora bitar, förslagsvis 2x2 cm stora. Slanta korvarna. Hacka gul lök och vitlöken. Smält smöret i en stor gryta och  börja med att bryna korvslantarna. Ta sen upp dem och lägg till sidan. Lägg sen i kycklingen och löken i grytan. Pudra över ca 1 tsk paprikapulver, 1 tsk timjan, salta och peppra och bryn allt i ca 5 minuter. Lägg sen i korvbitarna igen, fyll på med vatten, grädde, buljong och ajvar. Låt sen allt koka på medelstark värme i ca 20 minuter. Smaka eventuellt av med salt och peppar.
Vill man så kan man servera det med en klick creme fraiche i eller som jag, med ett par fröknäcke med ost :)


 
Kyckling, chorizo, timjan, paprika, vitlök, grädde mmm.....
 
 
 
 
 
Jag tror minsann detta är första receptet på soppa som jag lägger ut på bloggen, men det kommer absolut inte bli sista. För det är ju så gott med soppa!!!
 
 
Må gott! / J 

 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar