21 augusti 2013

LCHF bröd!

I morse åt min son en smörgås med leverpastej och smörgåsgurka. Det såg så himla gott ut och den där mackan har liksom förföljt mig hela dagen så nu på kvällskvisten gick jag igenom skafferiet för att se om där fanns ingredienser för att "sno ihop" ett bröd. Det är sällan jag bakar LCHF bröd, för jag tycker aldrig jag har "fått till" brödigheten. Antingen så blir det äggigt, liksom lite gummiaktigt, eller så blir det för torrt, speciellt om man har använt mycket pofiber. Men denna gången tycker jag faktiskt att jag lyckades ganska bra. Jag vill ändå utfärda en varning till er som aldrig har ätit LCHF bröd att det smakar och har inte samma konsistens som riktigt bröd. Men för alla er LCHF:are så tror jag ni kommer att gilla det :)

Detta räcker till en halv brödform ca 10-12 små skivor

4 ägg
1 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1/2 dl kruskakli
1 dl riven ost
1 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
lite salt

Sätt ugnen på 200 grader och klä en brödform med bakplåtspapper. Vispa äggen riktigt fluffiga. Blanda ihop alla torra ingredienser. Vänd ner dom torra ingredienserna och osten och rör om. Tänk på att nu ska det bara blandas, inte vispas. Låt smeten stå i ca 5 min innan du häller upp det i brödformen. In med det i ugnen i ca 20 min. Klart!

Nu blev det inte så mycket smet att det räckte till att fylla hela formen så till nästa gång kommer jag förmodligen att dubbla satsen. Sen är det ju likadant med detta brödet som med all annan LCHF mat att man behöver inte äta så mycket av det eftersom det mättar mycket bättre än vanligt bröd. och om ni undrar om det blev en leverpastejmacka för mig också så kan jag meddela att det blev det :)))) Men bara EN!



En leverpastejsmörgås och lite bläddrande i husbibeln (IKEA katalogen) får avsluta min onsdagskväll
 
Må gott / J

1 kommentar: