3 december 2013

Saffranskaka med pärongömma!

Jag har aldrig varit glad för frukt i bakverk. Har tyckt att det gör sig bättre naturellt där friskheten och syrligheten får göra sitt. Tills förra sommaren! Då fick jag smak på smulpaj med jordgubbar och rabarber. Därefter kom jag på att det var ju ganska gott med äpplekaka. Och idag slog det mig att saffran och päron borde vara en fin kombination.

Nu vet jag att frukt inte är det bästa ur LCHF synpunkt, men det jag tycker är bra med frukt i bakverk är att det ger en naturlig sötma så då behöver man inte använda så mycket "onaturligt" socker. Päron innehåller 11g kolhydrater/100g.
Dessutom blir man oftast nöjd av 1-2 bitar av LCHF sötsaker eftersom det innehåller så mycket mer fett och minimalt med kolhydrater.
Gillar man inte frukt i bakverk så kan man givetvis välja bort det. Det blir gott ändå!

1 sockerkaksform

4 ägg
2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
50 gram smör
100 gram Philadelphia ost
1/2 kuvert saffran
1 päron
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1/2 dl sötströ


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör i Philadelphia ost och saffran (som gärna får vara utspätt i ett par droppar vatten). Vispa äggen riktigt fluffigt och vänd ner smörblandningen. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i ägg/smöret. Skala päronet och skiva. Klä en sockerkaksform med bakplåtspapper. Lägg först i päronbitarna i botten och klicka sen ut smeten över päronet i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Slå av värmen och låt kakan gå på eftervärme i cirka 10 minuter. Ta ut kakan och skiva upp när den har svalnat lite.





 
God, saftig, söt och julig! Så god att jag måste snabba mig att lägga in den i frysen innan jag har ätit upp allt själv :)))
 
 
 
Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar