5 december 2013

Mjuk pepparkaka!

Finns det någon juligare kaka än pepparkaka? Förmodligen inte. Och vanlig hård pepparkaka kommer jag aldrig lyckas att göra på LCHF vis, men en mjuk pepparkaka ska inte vara några större problem att baka :)

Nu är dessutom första gången jag använder min egen pepparkakskrydda i ett bakverk och jag får nog erkänna att resultatet blev riktigt bra. Det enda negativa är att jag får nog strax ställa mig och göra mer kryddblandning för denna kakan kommer jag nog att göra flera gånger till :)

Ca 16-20 skivor

3 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 krm vaniljpulver
1/2 krm salt
2 dl grädde
2 ägg
1 msk sötströ
2 msk egen pepparkakskrydda
1 tsk kanel


Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa äggen fluffiga och häll i grädden och de torra ingredienserna. Nu ska det inte vispas utan bara blandas. Smaka av om du vill ha mer sötning eller pepparkakssmak. Lägg i ett bakplåtspapper i en avlång bakform och häll i smeten. Sätt in i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Låt kakan svalna en stund innan du skär upp den.

Servera den som den är eller med en klick grädde eller varför inte bred på lite ädelost?




Jag får nog lägga in skivorna i frysen annars är risken stor att jag äter upp alltihop :)))



  1. Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar