2 december 2013

Pepparkakskrydda!

Jag kommer nu i december ha ett antal julrecept på bloggen och flera av dom kommer innehålla pepparkakskrydda. Nu kan man ju alltid gå och köpa färdig krydda elleeeeeer så kan man göra som jag, nämligen göra en egen :)

Om du väljer att mala själv så är mortel eller mixer nödvändigt. Själv plockade jag fram en kaffekvarn som jag inte använt på ett par år och det funkade fantastiskt bra att mala i den. Det gäller att vara innovativ :)

Till min kryddblandning använde jag:

2 tsk malen ingefära
4 tsk malen kanel
2 tsk kryddnejlikor som jag malde själv
1 tsk kardemummakärnor som jag malde själv
1 knivsudd vaniljpulver


Blanda ihop allt och förvara i en burk med tätsittande lock




 
 
Ja ni kan ju tänka er själva vilken underbar doft som har spridit sig i mitt hus idag :)
 
 
Må gott! / J
 
 


2 kommentarer:

  1. Hur mycket av kryddnejlikan ska med när man mal? Hela eller bara själva kornet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder hela kryddnejlikan :) Lycka till!

      Radera