9 juli 2014

Sommarhetta och sommarmat!

Phu, vilken värme!!!

Ja, alltså det är inte som jag klagar för jag gillar värme och det är ju det som man går och längtar efter hela året. Men det är näst intill tropisk hetta och det är kanske inte riktigt vad man är van vid ;)
Så idag blev det stranden i Höganäs (kvickbadet) efter att jag hade tränat. Väl på plats vid badet slöt vi upp med goda vänner varav den ena är min "personliga distriktssköterska" som efter en snabb titt på min opererade fot kunde konstatera att såret hade läkt så fint att jag minsann kunde ta mitt premiär dopp i havet:)
Om det var skönt? Njae, ingen "Miami beach värme" direkt men uppfriskande, absolut!
Det lutar faktiskt åt att det blir stranden imorgon också :)

Det var ju ett tag sen jag lade ut recept här så visst känns det som att det är dags?!
Igår gjorde jag nämligen en riktigt somrig rätt. Inget avancerat i och för sig men det speciella i denna rätten är min egenkomponerade marinad.
Jag har nämligen hittat ett märke som heter Buffalo Ranch och det som är bra med detta är att det är i stort sett bara naturliga råvaror i deras produkter dvs inte en massa e-nr och tillsatsämnen.
Jag har köpt på mig två olika starka såser som jag ville testa och igår testade jag den ena i en marinad till majskycklingfiléer. Och gissa om det blev gott?!


Marinad till 4 stora kycklingfiléer

4 msk Buffalo Ranch Buffalo sauce
4 msk kikkoman soja
1 dl rapsolja
1 tsk chilipulver
svartpeppar


Blanda ihop alla ingredienser till marinaden. Lägg kycklingfiléerna i en plastpåse och häll i marinaden. Låt ligga i minst 2 timmar i kylen men ta ut i god tid innan det är dags att lägga kycklingen på grillen, ca 30-40 minuter.

Tänk på att allt kött med marinad fastnar lätt på grillgallret och trixet är att ha lite is i magen innan man vänder på köttet. Så fort köttet fått grillyta lossnar det mycket lättare.






Till kycklingfiléerna serverade jag en sallad med blandad grönsallad, tomat, gurka, fetaost, smörstekta champinjoner och rostade solroskärnor och min comopolitancoleslaw.

Muuuumsss!!!

Må gott! / J



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar