8 juli 2014

#lovestockholm

Jag älskar Stockholm! Jag är stolt över att vi har en så vacker huvudstad som vi har. Ja, ni märker säkert var jag har varit de senaste dagarna :)
Jag har ju förmånen att ha en av mina närmsta vänner boendes där och ibland möjlighet att låna hennes lägenhet. Lägenheten ligger i Hammarby sjöstad och jag skulle kunna flytta dit NU! På direkten! Detta område med vattnet och bryggor precis utanför dörren men ändå med storstadspulsen endast ett stenkast därifrån. Helt underbart!
Vi har varit ganska mycket i Stockholm de senaste åren och vi och barnen vet precis vad vi vill hitta på.
Denna gång var det Vasa muséet som gällde (Hampus tyckte inte han kom ihåg något från förra gången vi var där) och Albin, som vill bli kriminaltekniker, ville till polismuséet. Det var det som stod på önskelistan och det utgick vi ifrån. Så när vi hade varit på polismuséet knallade vi bort till Kaknästornet, åkte upp och åt lunch där med hela Stockholm framför oss som ett vykort.
Vi hann även med en tur in på Skansenakvariet, en runda ner i city med besök i bl.a Hollisterbutiken och lite andra butiker som ligger där "mitt i smeten".
På kvällarna köpte vi hämtmat och gick och satte oss på ett stort trädäck utanför lägenheten där andra familjer, par och turister samlades för att njuta av sommarvärmen och solnedgången. Och bäst av allt var att allt fick ta sin tid. Vi stressade inte utan tog god tid på oss. Jätteskönt!
Gröna Lund var ju givetvis också ett måste och sista dagen åkte vi dit, fixade varsitt åkband och åkte järnet. Jag är den som är fegast i familjen när det gäller karuseller. Jag åker gärna sånt som snurrar och berg-och-dalbanor men sånt som går upp-och ner och uppskjut/fritt fall står jag gärna över.
Killarna hade dessutom en riktig turdag. Först vann Hampus en stor Dajm låda sen vann Albin en stor låda med Fruxo/Djungelvrål/Zoo. Vilken tur för barnen att jag generellt inte äter socker :)


Utsikt från min väns lägenhet.



Utsikt över fjäderhomarna. Bilden är tagen från Kaknästornet.

Gröna Lund!

Ibland är det lätt att vara kaxig :)

 



Om ni ska besöka Stockholm i sommar så måste jag rekommendera er att köpa Stockholmskortet. Det är helt klart värt varenda öre. I stort sett inträde till alla museum ingår. Även inträde till Gröna Lund ( som annars kostar 130 :- /person) Alla resor med bussar och tunnelbana ingår PLUS att man får ett häfte med kartor och vad som ingår.


Nä, nu är det dags för att tända grillen och börja duka fram till middag. Vädret har styrt upp sig sen regnovädret igår så då får man passa på att använda utomhusköket :)

Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar