16 juni 2014

Majas ostplättar!

Jag hittar inspiration till min mat och recept från flera olika ställen. Om jag är intresserad av en specifik maträtt så googlar jag ofta och ändrar och justerar med mått och ingredienser så det passar min kost.
Men man säger ju att ögat äter också och ibland får jag inspiration från bilder på maträtter som antingen ser goda ut eller om bilden i sig är vacker.
En person som jag följer på Instagram är Maja som kallar sig för @majaslchf.
Hon äter, precis som jag, lågkolhydratskost och lägger alltid upp så vackra bilder på sin mat. Hon är en sann matkreatör och ALLT hon lägger upp ser såååååå gott ut.

Ett recept hon använder sig av väldigt ofta är ett recept på något som hon kallar för "ostplättar".
Eftersom hon så generöst ofta delar med sig av sina recept så bestämde jag mig för att testa detta.
Och "Oh my lord" så gott detta var! Definitivt INTE sista gången jag gör detta. Att det dessutom var sjukt enkelt att tillaga gjorde inte saken sämre :)))

6-8 st ostplättar

3 stora ägg
4 dl neutral riven ost
1 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk

Vispa äggen fluffiga. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop ordentligt. Klicka ut 6-8 plättar på ett bakplåtspapper och platta till dem lite. Grädda i 200 grader tills de är gyllenbruna.



 
 
Dessa plättar kan man ha till allt möjligt. Här hade jag pesto, salami och tomat till. Jag kan också tänka mig att göra någon form av croque monsieur med dessa plättar. En gång såg jag Maja använda detta receptet som "pizzadeg". Det ska jag lätt testa också!
 
Och apropå Instagram så har jag nu bytt så även mitt IG konto heter @energiforevigt.
Förhoppningsvis hittar ni lika mycket inspiration där som jag gör hos Maja :)
 
 
Må gott! / J


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar