17 juni 2014

Jordgubbs- och rabarbepaj lowcarbstyle!

Vi har rabarber i trädgården. Massor! Och jag måste erkänna att jag är ganska dålig på att använda dom. När man var liten så kommer jag ihåg att hade en skål med socker och så doppade man rabarbern i sockret och åt. Och ju mer socker desto godare rabarb!
Fast det funkar ju inte riktigt för mig att äta rabarber på det sättet nuförtiden och eftersom min mamma och syster skulle komma på fika idag så ville jag ändå göra något till kaffet.
Efter skafferi check så kom jag på att jag skulle göra en smulpaj med rabarber och jordgubbar.
Och den blev helt klart godkänd!
Jag gjorde mitt lilla "test" på systeryster och mamma, nämligen att skjuta fram skålen en andra gång för att se om dom tog mer och det gjorde dom bägge två. Hade det varit så att det hade smakat "sådär" så hade i alla fall inte jag tagit mer:)

Så här gjorde jag:

2 rabarbestjälkar som skivas
2 "händer" frysta el färska jordgubbar som skivas
125 gram smör som tärnas
2 msk sötströ
3 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 tsk vaniljpulver
Ca 1-2 msk akacia honung


Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och finfördela smöret med fingrarna däri till det blir "smuligt". Lägg först lite "smul" i botten på en ugnsfast form (behöver inte smöras innan), lägg sen på skivorna av rabarber och jordgubbar ovanpå och ringla över honungen. Avsluta sen med "smulet" ovanpå och sätt in formen i mitten av ugnen i ca 15 min. När 15 minuter har gått så stäng av ugnen och låt pajen stå kvar i eftervärmen i 5 minuter till.
Servera med lättvispad vaniljgrädde :)

Mums!!!


 
 
Det är ju snart midsommar så detta är kanske ett alternativ till midsommartårtan?!
 
 
Må gott! / J
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar