9 februari 2014

Tacopaj! Dagens goda restlunch!

Håll i er! HÅLL I ER! Jag har varit och tränat idag också!!!
Idag var det benen som fick sig en rejäl genomkörare. Perfekt att vara på gymmet på söndagmorgon, man är ganska ensam och kan välja och vraka som man vill bland vikter och maskiner :)
Imorgon förväntar jag mig ordentligt med träningsvärk för även om jag skulle ta det lugnt så tycker jag det är så kul att köra ben så det är oftast bara första setet jag tar det lugnt på. Sen lastar jag på!

Kollade ni på melodifestivalen? Jag tycker tyvärr inte det är speciellt hög kvalitet på låtarna och artisterna detta året än så länge. Nu är jag inte någon musik kännare eller utbildad musik kritiker men jag hör om någon sjunger falskt och om låten inriktar sig till 60plus och jag tror inte att det är det vi vill ha som bidrag för Sverige i Eurovision Song Contest.
Däremot hade vi riktig mello middag härhemma. Nämligen tacos! Mycket köttfärs hade jag då jag hade min systerson på besök som jag vet gillar tacos, ändå blev det en hel del kött över. Och jag hatar att slänga mat. Så efter lite filurande och tänkande så kom jag på att jag kunde göra tacopaj till lunch idag. Perfekt!


4 portioner

Pajdeg

2 dl mandelmjöl
1 dl sojamjöl
1/2 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
40 gram smör
1 ägg
1 tsk salt


Fyllning

Ca 500 gram tacokryddad köttfärs
1 skivad tomat
skivade jalapeños
1 dl créme fraiche
1 dl ost


Börja med att mixa sesamfrön så det blir ett mjöl av det. Fyll på med mandelmjöl, sojamjöl, fiberhusk och salt och mixa ihop. Häll sen i ägget och smöret och mixa till en deg. Lägg degen i plastfolie och låt vila i kylen i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Ta ut degen ur kylen och tryck ut i en springform med avtagbar kant. Det är ganska kladdigt men försök ändå att få det hyfsat jämt och tjockt. Nagga botten med en gaffel och grädda i ca 7-8 minuter. Här är det viktigt att ha koll så det inte bränns.

Fyll skalet med köttfärsen. Lägg tomatskivorna och jalapeños skivorna ovanpå. Blanda ost och créme fraiche till en röra och smeta ovanpå fyllningen, tomaten och jalapenosen. Sätt in i ugnen och låt gå i ca 10-15 minuter. Servera med sallad.




 
 
Det känns lika bra varje gång man kan ta hand om resterna och göra en ny och fräsch rätt av dom.
 
 
 
Må gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar