8 februari 2014

Pulled chicken och pigg igen!

Ibland har man inget vettigt att skriva om och ibland har man hur mycket som helst som man vill dela med sig av!
Idag är det det sistnämnda!

För det första så har min energi kommit tillbaka till mig. Det har varit otroligt mycket att ta itu med de senaste två veckorna på jobb och jag tror att bara vetskapen av att jag ska vara ledig i TRE dagar gjorde att jag började få tillbaka energin.

För det andra så har jag varit och tränat idag. Ja, ni läste rätt! Jag har ju tampats med ont i nacken, axeln, ibland upp mot framsida käke och ibland strålandes ut i armen. Jag har hela tiden kännt var ursprunget har varit och gissat mig till att det har kommit från en muskelknuta. Nu har jag sån tur att en av mina goda vänner är massör, problemet har varit att han är så duktig att det är väldigt svårt att få tid hos honom, även om man är en god vän :) Men i måndags var jag hos honom och han gjorde underverk! Det var inget problem att träna enligt honom så därför begav jag mig iväg till gymmet idag.
Jag körde igenom hela överkroppen och dessutom blev det lätt löpning i 30 minuter på löpbandet (mest för att känna hur kondisen var). Imorgon är det dags för ben! Längtar!

För det tredje så gjorde jag såååååå god middag igår, var så hungriga att jag inte hann dokumentera det med bilder igår, men det gjorde inget för det blev en fantastisk lunch på resterna idag som ni får bild på istället :)
Vill ni veta vad middagen/lunchen var? Pulled chicken!!!

Jag hade letat runt på nätet efter ett sockerfritt recept och hittade ett hos www..jillsmat.se som var nästintill sockerfritt. Betyget blev tummen upp hos hela familjen.



4-6 portioner


Ca 1 kg kycklinglår fileér
1 gul lök i klyftor
4 vitlöksklyftor som är delade
1/2 dl tomatpuré
1 msk chilipulver
2 tsk rökt paprikapulver
1 tsk stark paprikapulver
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
3 skivade jalapenos
2 tsk worcestershire sås (uteslut om du inte vill ha något socker i )
2 tsk soja
2 dl vatten
smör och rapsolja att steka i
salt och peppar


Sätt ugnen på 120 grader. Stek löken och vitlöken i smör och olja. Pudra över paprikapulver, chilipulver kanel och ingefära. Lägg i kycklingen och löken och salta och peppra. Låt allt blandas väl. När allt är brynt så lägg över det i en gryta med lock som tål att stå i ugnen. Blanda resten av ingredienserna till en sås och häll över kycklingen och ställ in grytan i ugnen.  Sen ska grytan stå där i ca 2 timmar. Kycklingen ska falla isär när man delar på den.  När kycklingen är klar så lyft upp endast kycklingen i en skål för sig och häll upp såsen i en skål brevid. Häll lite av såsen på kycklingen och dela på köttet så det blir en "köttröra". Såsen kan man ha sidan om om man vill ha mer.
Igår serverade jag med coleslaw, gurka, tomater och vitlöksbröd för resten av familjen och till lunch idag så lade jag köttet på en rostad brödbit (LCHFbröd, såklart) med créme fraiche, tomat och avokado.

 
 
Helt ärligt? Visst vattnas det i era munnar? :)
 
 
 
Må gott! / J



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar