14 augusti 2013

Pulled pork och energitom!

Jag vet inte riktigt vad som hände? För just ikväll gör jag inte bloggens namn rättvisa. Jag var så himla på innan, superladdad att ta ett löp pass, bara det slutade att regna (i Helsingborg har det regnat mest i hela Sverige idag). Och när det väl slutade regna så var liksom hela jag jättetom. Jag gick till och med och lade mig i sängen och slumrade till en stund, vilket jag aldrig gör normalt. Men när jag vaknat till liv och fått i mig en kopp kaffe så reflekterade jag över vad jag gjort idag. Idag var det nämligen min lediga dag....från jobb, ja! Det betyder arbetsdag hemma! Uppe med tuppen runt kl 6 i morse, körde igång en maskin tvätt. Rymde upp lite snabb i köket för att i nästa stund ställa mig och baka. Lite frukost fick fixas till killarna som stod helt handfallna när det började åska och alla sladdar drogs ur sina kontakter. Vad ska man göra då om man inte kan titta på TV och spela TVspel? Då fick man agera lekledare och komma på något kul utan ström och el. Middagen som skulle in i ugnen förbereddes och det var bara att vänta ut åskan så jag kunde sätta igång ugnen igen (tur kakan hann bli färdig). Tvätta sig och borsta tänder, på med kläder och sen åkte vi till kära mamma och hälsade på henne med kakan i bakluckan. Hem igen efter 2 koppar kaffe för lillkillen hade bestämt att han skulle ha hem en kompis. Fixa med tvätten, dammsuga över golven och snygga till i garderoben. Fota mina fötter litegrann till ett inlägg i bloggen. Sen har jag för mig att jag hann doppa rumpan i en kvart för att kolla igenom post och recept i ICAs Buffe tidning. Förbereda tillbehör till middagen för att sen hoppa i bilen och hämta maken på sitt jobb,  kunde ju inte låta stackaren cykla i åskoväder på morgonen och hem måste han ju också. Kommer hem och äntligen dags att äta. Familjens favorit, pulled pork. När vi hade ätit så kom hammaren fram och slog till mig i huvudet. Det var då all energi försvann! Min sista energi går nu åt till att ge er mitt recept på Pulled Pork!

4-6 portioner

Ca 1 kg fläskarre´ ( Per Morberg hade förmodligen slaktat grisen själv)
5 skalade vitlöksklyftor (Jamie Oliver hade förmodligen inte skalat dom)
1 gul lök
2 dl Sweet Baby Rays BBQ sås
3 dl kryddig chilisås ( jag tar Icas ett gott liv, väger upp all skit man får i sig från ovan sås)
2 dl vatten
Chili pulver (jättegott!!! hade förmodligen Tina Nordström sagt)
Paprikapulver smoked
Salt och peppar

Sätt ugnen på 100 grader. Blanda BBQ såsen, chilisåsen och vattnet. Bombardera köttbiten med mycket salt, peppar, chilipulver och paprikapulver. Skala löken och klyfta den. Ner med köttet i en gryta med lock som du kan ha i ugnen. Häll såsen över köttet och i med löken. In med allt i ugnen och låt stå där minst 6 timmar. Ju längre desto bättre.

Denna rätten kommer från USA och där äter man Pulled Pork i bröd. Hos oss brukar vi ha lite plock till så man kan ta vad man själv gillar. Idag blev det gurka, creme fraiche, fefferonis, jordnötter, tomater och avokado. Jag hade även gjort potatisklyftor som dom andra åt. I USA delar man köttet i grytan tillsammans med såsen så det blir som en "köttröra" men jag har gärna köttet för sig och sen häller jag upp såsen i en skål vid sidan. Eftersom jag har en färdig BBQ sås som innehåller en hel del socker och annat "skit" så kan jag på så sätt själv styra så jag inte får i mig förmycket av det där.

 
Tillbehör!
 
Färdigt resultat!
 
Må gott / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar