16 augusti 2013

Pizza!!!

Har ni en bra fredag? Vad har ni ätit till fredagsmiddag? Taco? Kebab? Pizza? Det är väl dom vanligaste fredagsmiddagarna i alla fall för familjer :) Hos oss blev det pizza. Och även om man äter LCHF så kan man äta pizza. Man får helt enkelt göra sig sin egen pizzabotten. Det cirkulerar en hel del recept på LCHF pizzabottnar på nätet och i böcker men jag tycker inte jag har hittat någon som jag gillar direkt så jag fick helt enkelt hitta på en egen! Och jag tycker den blev riktigt bra! Ganska "brödig" fast den innehåller ägg. Den här kommer jag definitivt göra fler gånger!

2 portioner

2 ägg
1.5 dl vatten
2 dl mandelmjöl
1.5 dl pofiber
2 dl riven ost
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
salt och torkad oregano

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och vatten fluffigt. Rör ner de torra ingredienserna inklusive osten och blanda väl. Häll upp smeten på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en bit plastfolie över och kavla ut det så tunt du vill ha botten. Grädda ca 10-15 min i nedre delen av ugnen . Håll koll för mandelmjöl bränns lätt. Ta ut när du tycker det ser klart ut. Tomatsås, mozzaellaost och valfri topping på det. Grädda i 220 grader i ca 10-15 minuter.

Själv hade jag kallrökt skinka, salami och när jag tog ut pizzan ur ugnen så tog jag på ruccola och tomatpesto! Riktigt, riktigt gott :)))
Må gott! / J
Ihopblandad "deg", färdig för ugnen.

Efter  drygt 10 min i ugnen.

Färdigt resultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar