13 augusti 2013

Goda gratängen!

När jag växte upp så hade vi potatis till allt! Oftast kokt men ibland råstekt eller som mos. Och jag tror att dom flesta som är födda på 70-talet eller tidigare hade det så. Sen kom ris och pasta, potatisen kom väl lite i skymundan men har kommit tillbaka igen fast i fler varianter. Bakad, som pommes, i klyftor, ugnsbakade halvor, finskivade som chips och även som potatisgratäng. Och just potatisgratängen är ju så himla god men har varit "no no" för många för den är ju väldigt fettrik. För den som håller på med lågkolhydratskost är den "no no" för där är så mycket kolhydrater. Men det finns faktiskt en rotfrukt som man kan använda istället för potatis till sin gratäng och det är rättika. Lång, vit, ful och illaluktande är den men den innehåller bara 2,3 gram kolhydrater/100 gram och när man koker den så blir det en helt annan smak än om den är "rå".
 
Faktum är att rättikagratäng smakar nästan likadant som en potatisgratäng och så här gör jag den:
 
Till 4-6 portioner använder jag:
 
1 stor rättika
3 finskivade vitlöksklyftor
1 finskivad gul lök
4 dl vispgrädde
2 dl riven ost
2 msk creme fraiche
salt och peppar
 
 
Sätt ugnen på 220 grader och smöra en ugnsform. Skala och slanta rättikan och lägg ut slantarna på ett hushållspapper. Salta rättikan och låt ligga i ca 10 min. Rättika innehåller mycket vatten och på det här sättet "avvattnar" du den. Torka av rättikan efter 10 min och koka upp den med vitlöken i grädden i ca 10 min. Salt och peppra. Tillsätt sen löken och koka ytterligare 5-10 min. Under tiden gör du en "röra" med osten och creme fraichen. När rättikan kokat klart häller du upp allt i kastrullen i formen och brer ut ost smeten ovanpå. Peppra gärna lite extra. In i mitten i ugnen och efter ca 20 min är den klar!
 
Rättikaslantar på avvattning

 Skjuts in i ugnen!               

  Färdigt resultat! Muuums!
 
Valfritt kött till detta och en fräsch sallad kanske? Själv hade jag en bit ryggbiff som jag ugnsstekte enligt konstens alla regler men som ändå inte blev som jag ville :(  Jag skyller på dåligt kött. Men det är en annan historia!
 
Må gott! / J


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar