5 mars 2014

Godmorgon med ett solrosbröd!

God morgon!
Ja, det hör ju inte till vanligheten att jag sitter och bloggar på morgonen men något måste man ju sysselsätta sig med när man vaknar kl 03.20 på morgonen!!!
Givetvis är det ju inte så att jag brukar gå upp vid den tiden men min kropp tyckte väl att jag hade sovit tillräckligt länge och att det var dags att stiga upp.
Så, nu har jag hunnit gå igenom alla objekt på hemnet, kolla om det finns några roliga nya appar att ladda hem, plockat ur torktumlaren, tagit bort tråkigt nagellack från naglarna, städat upp i vardagsrummet och nu är jag inne på min andra kopp kaffe.

Så varför inte köra in ett litet recept på ett bröd som jag bakade igår här på bloggen?

Oftast när jag bakar LCHF bullar eller bröd så använder jag en hel del mandelmjöl. Men ibland blir man lite trött på den smaken så igår bakade jag ett bröd där jag använde mig till största delen av solroskärnor istället. Lite mandelmjöl har jag i men inte så man känner smaken av det.
Receptet är ursprungligen från www.56kilo.se men jag trixade om det lite så det skulle passa mig bättre med vad jag hade hemma i skafferiet.

1 liten brödform

5 stora ägg
1 dl sesamfrön
1 1/2 dl rostade solroskärnor
1/2 dl linfrön
1 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
1 tsk salt
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 175 grader och klä en brödform med bakplåtspapper. Mixa solroskärnorna med sesamfröna tills det blir som ett mjöl. Vispa äggen riktigt fluffigt. Blanda alla torra ingredienser inkl. solrosmjölet. Häll sen i det torra med osten i äggen och rör runt så allt blandas. Strö gärna över lite solroskärnor ovanpå. Låt sen stå i ca 10 minuter innan du häller upp smeten i brödformen. Grädda i 30 minuter i nedre delen av ugnen.


Detta kommer passa perfekt till min soppa som jag ska ha till lunch idag!

Sååååå, då är det väl bara att plocka fram ingredienser och köra igång med ett litet brödbak? :)))


Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar