27 november 2013

Cashew!

Nötter är ju ett livsmedel som betraktas som relativt godkänt livsmedel inom en liberal LCHF kost. Det man ska tänka på är att det innehåller lite mer kolhydrater än de flesta andra livsmedel som används inom LCHF och dessutom är det väldigt lätt att överäta.
Ett tips är att kolla upp hur mycket kolhydrater det finns i och sen väga upp så mycket som man tycker är okej att äta och sen hålla sig till det. Jag vet nämligen av egen erfarenhet att har man en påse i skafferiet och man tar någon nöt hit och någon nöt dit så har man helt plötsligt stoppat i sig långt mer än vad som var tänkt från början.
Ett annat tips om man vill veta mer om vad olika livsmedel innehåller så har finns det en app som heter livsmedelsdatabasen.

En av mina favoritnötter är cashew nötter! Förmodligen för dom har en naturlig sötma i sig och jag tycker t.om att den goda smaken fördärvas när man har en massa olika smaksättningar på den.
Cashewnöten innehåller hela 26% kolhydrater MEN det innehåller samtidigt en massa andra positiva ämnen, såsom protein, nyttiga fetter, järn, kalcium och zink. Så ät det gärna, men ät det med måtta!

Eller så kan man göra som jag gjorde häromdagen. Jag använde till att panera med!
Riktigt, riktigt gott! Jag hade ett par torskbitar, så jag finhackade cashewnötter, vispade upp en äggvita, vände torsken först i pofiber, sen ner i äggvitan och sist i nötterna. Sen stekte jag fisken i smör ett par minuter på varje sida och sen var det klart.


Cashewpanerad torsk! Denna serverades med hemmagjord hollandaise och blomkålsmos :)


Må gott! / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar