27 oktober 2014

Höstlov och lowcarb falafels!

Hallå på er!
Har ni det bra?

Nyss hann barnen börja ny termin i skolan, känns det som, och nu är det dags för höstlov.
Själv har jag tagit ledigt måndag, tisdag och onsdag. Sen slutar jag tidigt både på torsdag och fredag för att ha ledig helg :) Heeeeelt ok för mig!

Som vanligt har jag ju svårt att vara ledig när jag är ledig och igår satt jag och plitade ner en "to do" lista över saker som jag ville ta itu med nu när jag ändå var ledig. Dumt av mig för jag vet ju att jag tutar och kör och när eftermiddagen kommer och middagen är i magen så är jag helt slut.

Dock finns det några saker som jag verkligen vill hinna med, t.ex att halloweenpynta min trappa, testa lite nya bakrecept och sortera kläder som jag aldrig använder. Vad jag gör med kläderna sen får vi se, men förmodligen blir det en liten bloppis här på bloggen, resten skänker jag till bättre behövande.
Så se till, alla ni som har storlek 36-38, att hålla ögonen öppna här på bloggen så ni inte missar några eventuella fynd :)

Idag testade jag ett nytt recept!
För den som är vegetarian så är det inte alltid så lätt att äta LCHF, plockar man bort proteinet från kött och kolhydraterna så finns det ju inte så mycket kvar MEN här kommer det faktiskt ett urgott recept som funkar även för den som vill tänka på djurliven (om det är OK med ägg, förstås).

Barn, man och jag gillar hemmagjorda falafels men det funkar inte om man vill hålla nere på kolhydraterna så därför blev jag så glad när jag hittade ett recept som påminner om falafels med blomkål :)



Indiska blomkålsbollar

3-4 personer

1 blomkålshuvud (ca 500 gram)
1 krm chilipulver
2 tsk malen spiskummin
1 1/2 dl sojamjöl
1 tsk torkad timjan
1 krm bakpulver
2 tsk finriven färsk ingefära
1 ägg
salt
rapsolja till fritering


Skär bort blasten från blomkålen. Riv resten grovt på ett rivjärn och krama eventuellt ur all vätska.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt den rivna blomkålen, ingefära och ägg. Krydda med 1 tsk salt och blanda väl. Forma sen till ca 20 bollar.
Värm rikligt med rapsolja i en tjockbottnad kastrull till ca 160 grader.
Fritera bollarna i omgångar tills de är gyllenbruna runt om, ca 3-5 minuter tar det.
Ta upp med hålslev och låt rinna av på hushållspapper. Servera blomkålsbollarna med en kall sås baserat på matlagningsyoghurt.

Ser ut som en skål köttbullar :)

Frasiga och grymt goda :)


Testa, testa!

Må gott! / J


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar